Channels

Grotere klantgerichtheid, meer inzet en verantwoordelijkheid, minder regelzucht! Sommige organisaties lukt dat wonderwel. Hun kracht zit in een organisatie waarbinnen alle elementen elkaar aanvullen en versterken. In ManagementSite is de afgelopen jaren regelmatig aandacht besteed aan een manier van organiseren en managen die duidelijk afwijkt van het patroon top-down via regelgeving en controles.

Lees ook:

Nieuw organiseren: hype, doorbraak of evolutie

 Een fraai voorbeeld verschaft Jos de Blok met de wijze waarop hij Buurtzorg Nederland doet functioneren. Zie de volgende video.

 

 

De Blok is ervan overtuigd dat deze manier van organiseren ook goed bruikbaar is in andere sectoren van het economisch leven. De vele Nederlandse voorbeelden die we inmiddels in ManagementSite verzameld hebben over ‘Nieuw Organiseren’, bevestigen zijn visie. Telkens zien we de ontwikkeling van een betere sturing vanuit de lijn in combinatie met het faciliteren van de autonomie en verantwoordelijkheid van onderdelen.

Merkwaardig dat deze manier van organiseren en managen tot dusverre weinig navolging heeft gekregen. De andere grote zorginstellingen in NL doen er niet aan mee ondanks het feit dat deze manier van werken tot aanzienlijke kostenreducties leidt.

Onlangs is de kennis op dit terrein door prof. dr. Willem Mastenbroek op een rijtje gezet in het E-boek ‘Concurrentiekracht en Innovatief organiseren‘. De centrale vraag in dit E-boek is: Hoe versterken we betrokkenheid en resultaatgerichtheid? Iedereen wil dit maar hoe gaat dat? Het betreft een compacte samenvatting van de ervaringen op dit gebied. Er is veel aandacht voor de operationele werkelijkheid op het niveau van gedrag, houding en simpele vuistregels. Immers: De echte wijsheid zit in het doen! Niet voor niets is de ondertitel ‘Van ambitie naar actie’.

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Nieuw organiseren met Buurtzorg NL in de VS, Zweden, Japan en België! http://bit.ly/13QxsOP Waar blijven de Nederlandse zorginstellingen?

“Accountant Ernst & Young becijferde in 2009 dat als de werkwijze van Buurtzorg uitgerold zou worden over de rest van de Nederlandse thuiszorgmarkt, dit de schatkist meer dan 2 miljard euro op jaarbasis zou besparen. In een onderzoek uit 2011 concludeerde Ernst&Young dat de kosten per cliënt bij De Blok’s zelfsturende zorgbedrijf tussen de 20 en 30 procent lager uitvallen dan bij collega’s in de thuiszorg.”

Bron: Eelke Nijhof, Follow the Money, 18-07-13.

[…] organisaties zie ik als een opvallende en ook belangrijke ontwikkeling. Vooral in de zorg door het voorbeeld van Jos de Blok met Buurtzorg Nederland, maar ook door de noodzaak van bezuinigingen, begint dit aan te slaan. […]

x