Channels

Een organisatie is zo goed als de kwaliteit van de onderlinge communicatie en samenwerking. Klinkt mooi maar dan. Gekibbel en geharrewar tussen teamleden, verwijten over en weer, toenemend wantrouwen, stereotype beelden, weinig of geen contact juist als het nodig is, onduidelijke besluitvorming, zinloze vergaderingen, problemen blijven liggen, goede initiatieven worden niet opgepikt, slechte communicatie en vetes in de lijn….. Het is vaak de praktijk. Al dit gedoe drijft de transactiekosten in de onderlinge afhankelijk­heidsketens omhoog. Mens en organisatie zijn de klos.

Hoe de samenwerking verbeteren? Hier volgt de essentie met de vier sleutelfactoren. Geselecteerd uit onze kennisbank-pagina Interne communicatie en samenwerking.

Beter samenwerken: vier sleutelfactoren

  1. Elkaar aanspreken op gedrag

Elkaar aanspreken op missers moet kunnen maar gebeurt het ook?

  1. Blokkerende interactiepatronen doorbreken

Als tijdens het werk blijkt dat bepaalde interactiepatronen belemmerend werken, dit aanpakken.

  1. Anders organiseren

Het organisatieontwerp en de manier van managen verschaffen condities voor beter communiceren en een vitaal relatie-netwerk gekenmerkt door betrokkenheid en resultaatgerichtheid. De kern is dat we een manier vinden om goede sturing te combineren met meer zelforganisatie en eigen verantwoordelijkheid. Meer informatie hierover in Organisatieontwerp en in Sturen op Verantwoordelijkheid.   Anders organiseren vraagt ook een andere manier van leidinggeven. Een baas die het top-down micromanagement huldigt is daar soms niet in geïnteresseerd. Dat betekent dat het bestaande interactie-patroon niet gemakkelijk zal veranderen.

  1. Beter presteren is de toets

Het spreekt niet vanzelf dat alle echelons genoemde drie factoren oppakken. Een stimulerende rol vanuit de top is doorgaans een voorwaarde.  Maar zelfs dan….. Op de werkplek zien we vaak dat bestaande interactiepatronen de voortgang naar ‘beter werken’ belemmeren.  ‘On the job’ is de plek om dit aan te pakken; soms met enige assistentie. Waarom ‘on the job’? Omdat we anders van alles leren maar op het werk verandert er niets. Belangrijk om daar vanaf het begin duidelijkheid over te scheppen! Wat is de zin van elkaar aanspreken op gedrag als de klant er niets van merkt? Betere communicatie en samenwerking zijn middelen geen doelen! In de VS is al sprake van The great training robbery. Men leert van alles. Het kost goud geld. Betere prestaties? Ho maar!
Dat willen we niet. Zie ook de informatie over Continue resultaatverbetering.

De les is; Train niet in beter samenwerken, train in beter presteren. Blijf concreet. ‘Wat doen om de prestaties te verbeteren’.

Enige sturing helpt. Zet de teams aan het werk. Beleid omlaag, acties omhoog! Wat is er normaler dan dat teams nagaan hoe ze een beter resultaat kunnen behalen. Is dat regulier werk of niet? Doen dus!  Zie Trends Opleiding en Training.

Manipuleren in plaats van samenwerken

Tot slot de tips om sowieso de samenwerking niet te laten verzieken door onderhuidse spelletjes.

ArraySamenwerking kan geblokkeerd raken door een manipulatieve stijl van communiceren. Aanspreken op houding en gedrag werkt niet. Integendeel; het is altijd de schuld van de ander. ‘Blame the other’  is het meest gangbare spelletje om weg te duiken van de eigen verantwoordelijkheid en een stimulerend interactiepatroon. Het is dan zaak het manipuleren tijdig te herkennen en te doorbreken. De volgende twee bijdragen geven houvast.

Het bovenstaande is een onderdeel van de kennisbank-pagina. Hier volgt het overzicht van de gehele pagina.

Inhoud interne communicatie en samenwerking

    1. Essentie
  1. Communicatie vaardigheden en samenwerken
    1. Veranderen onze manieren van samenwerken en communiceren?
    2. Persoonlijke effectiviteit en samenwerken verbeteren, de start
    3. Goede samenwerking met collega’s
    4. Botsende communicatiestijlen
    5. Persoonlijke communicatie: tips
  2. Beter samenwerken: waarom?
  3. Beter samenwerken:in 1A4tje
    1. 1. Elkaar aanspreken op gedrag
    2. 2. Blokkerende interactiepatronen doorbreken
    3. 3. Anders organiseren
    4. 4. Beter presteren is de toets
  4. Wat te doen bij verloederde communicatie?
    1. Verloedering als interactie-patroon
    2. Manipuleren in plaats van communiceren
  5. De interne communicatie strategie
    1. Interne communicatie en de nieuwe media
    2. De democratisering van de interne communicatie
    3. Digitale tools voor interne communicatie en samenwerking
    4. De grens tussen interne en externe communicatie verdampt
    5. De nieuwe media dwingen tot meer externe communicatie
  6. Communicatie en Samenwerking: inzichten, tips & tricks

Dit A4tje past in onze serie van kennisbank A4tjes. Eerder publiceerden we:
Cultuurverandering in één A4tje
Goed verandermanagement op 1A4tje
Zelfsturende teams en zelforganisatie in 1 A4tje

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Interessante benadering. Van leren samenwerken naar leren presteren! Dank voor het inzicht

Helder overzicht Willem en leuk dat je mijn koploper (Hoe creëer je nou écht een aanspreekcultuur) weer even in het zonnetje zet. Dank!

x
x