Wat kan een onderneming van Bijzonder Beheer verwachten?

De Nederlandse Vereniging van Banken heeft in 2015 de Handreiking Bijzonder Beheer gepubliceerd. Deze handreiking is bedoeld om meer duidelijkheid te scheppen voor zowel de bank als de onderneming over het doel en de werkwijze van Bijzonder Beheer. Op basis van deze handreiking geeft de bank informatie over Bijzonder Beheer (wanneer krijgt een klant te maken met Bijzonder Beheer en wat is de werkwijze van de bank). Bijzonder Beheer mag niet als donderslag bij heldere hemel komen. Daarom moeten banken problemen van een onderneming op tijd aankaarten als dat mogelijk is. En de bank moet de klant duidelijk informeren over de reden van Bijzonder Beheer en de klant vertellen wat hij kan doen om weer 'losgelaten' te worden uit Bijzonder Beheer. Ook moet de klant weten hoe het proces eruit gaat zien.
Elke bank stelt zelf een plan van aanpak op dat er in grote lijnen zo uitziet:
  1. Probleemanalyse - De bank zal terugkijken én vooruitkijken: hoe is het gegaan en hoe wil de onderneming verder? Is de organisatie op orde? Wat is de marktpositie? Wat zijn de toekomstige mogelijkheden voor de onderneming?;
  2. Plan de campagne - Op basis van het onderzoek maakt de bank een plan, mede op bais van de input van de onderneming - om zo snel mogelijk resultaten (verbetering) te boeken. Het kan zijn dat er aanvullende financiering ingezet wordt;
  3. Uitvoering - De specialisten van Bijzonder Beheer zullen helpen het plan uit te voeren en de vooruitgang monitoren;
  4. Begeleiding afbouwen - Wanneer er aan de betalingsafspraken kan worden voldaan, wordt de begeleiding afgebuwd.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 236 vragen en antwoorden over Faillissement en Surseance.