Binnen het gestaag uitdijende vocabulaire rondom reputatiemanagement valt steeds vaker de term 'thought leadership'. Thought leadership is een moeilijk af te bakenen begrip. Het draait wat mij betreft, kort samengevat, om het generen van nieuwe inzichten over issues binnen de invloedssfeer van de organisatie, met als doel om oplossingen rondom deze issues dichterbij te brengen. Dat klinkt nog tamelijk abstract.
Reputatie management en thought leadership
Mignon van Halderen, verbonden aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit, liet onlangs een aantal prachtige voorbeelden van thought leadership zien in een presentatie op het communicatiecongres 2012. Hoe Philips door het doen van onderzoek en het optuigen van multidisciplinaire denktanks rondom het onderwerp 'gezond ouder worden' structureel werkt aan thought leadership rondom het issue vergrijzing. Of – een klassiek voorbeeld – hoe Dove met haar real beauty campagne het debat aanzwengelt en kennis genereert rondom ons verwrongen schoonheidsideaal, om iets te doen aan de negatieve gevolgen daarvan zoals de structurele onzekerheid bij grote groepen vrouwen of het groeiende aantal jonge meisjes met anorexia.
Er zijn natuurlijk veel meer voorbeelden, van energiemaatschappijen die kennis genereren, het debat aanzwengelen en onderzoek doen naar een duurzame en toekomstige energievoorziening of Siemens die een positie aan het verwerven is als 'thought leader' op het gebied van technologie en leefbare steden. Het is denk ik een logisch gevolg van het groeiende bewustzijn bij bedrijven dat voor het verwerven van een goede reputatie in toenemende mate verwacht wordt dat bedrijven niet alleen met hun producten en of diensten invulling geven aan hun maatschappelijke betrokkenheid, betekenis en toegevoegde waarde maar ook hun know-how en assets inzetten om kennis te genereren en oplossingen dichterbij te brengen rondom issues die een raakvlak met hun onderneming hebben.
Gebrekkig thought leadership en falend reputatie management
Tegen deze achtergrond is het gebrek aan thought leadership en verstandig reputatiemanagement in de financiële sector eigenlijk schrikbarend. Uit onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction bleek eind vorig jaar dat nog maar 15% van de Nederlanders vertrouwen heeft in de markteconomie als systeem. 78% is van mening dat de crisis onomwonden heeft aangetoond dat ons financiële systeem structureel op de schop moet. En tenslotte: een overgrote meerderheid van de Nederlanders zegt anders te zijn gaan denken over bezit (dat meer gerelativeerd wordt) en toegang tot diensten en producten belangrijker zijn te gaan vinden.
Kortom: er is alle reden om een structureel debat te voeren over ons economische systeem en een nieuwe rol van financiële instellingen die beter aansluit bij de veranderende mindset van burgers. Dat gebeurt echter mondjesmaat. Triodosbank loopt waarschijnlijk voorop, maar haar 'Klein is het nieuwe groot' campagne getuigt meer van het feit dat zij de tijdsgeest beter aanvoelt en dit goed weet te vertalen in marketinginspanningen, dan van een oprechte intentie om de rol van banken ter discussie te stellen en hier kennis en debat over te genereren. Ook de Rabobank heeft de bakens verzet met het (opnieuw) centraal stellen van haar corporatieve wortels, maar ook in dit geval is de inzet meer het (goed!) gebruiken van haar merk-essentie om een voorkeurspositie te verwerven in de markt. Het is, kortom, wachten op een financiële instelling die het aandurft om vanuit de maatschappelijke noodzaak c.q wenselijkheid het debat te initieren over de toekomstige rol van banken in een economie die het vertrouwen geniet van haar burgers.
Gerelateerde artikelen

Hebben de banken niets geleerd?
Lenette Schuijt

Je zult maar bij een bank werken….
Hans Doorenspleet

Minst gewaardeerde beroepen
Grimbert Rost van Tonningen

Ethiek en integriteit in de financiële sector
Erik van Rietschoten

Het is tijd voor een bank die het anders doet
Hans Doorenspleet

Naar een beter financieel toezicht
Coert Visser

De economische crisis duurt en duurt!
Actueel MNGMNTST

Ons ABP als slachtoffer van Goldman Sachs
Actueel MNGMNTST

Reputatieonderzoek is toe aan herijking
Jeroen Duijvestijn

Haal de financiele markten uit de Middeleeuwen
Herman Bosman

Het spel om poen en prestige
Willem Mastenbroek

SNS en schaamteloos rendement
Aart G. Broek

Hoe komt Europa uit de crisis?
Actueel MNGMNTST

Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>
Een veel voorkomende denkfout op dit moment in Nederland is 'als ik het niet weet, weet niemand het'. Daar is dit artikel een mooi voorbeeld van.
Vb: zie deze video over Reputatie Management.
http://youtu.be/FvuYDRGm7eo
Dus het valt wel mee met dat gebrek aan 'thought leadership', Jeroen. Gewoon even wat beter om je heen kijken en Googlelen!
Mvg
Tony de Bree
Twitter: @dagboekbankier