Channels

Niet op basis van onderzoek maar via een eigen inschatting is onderstaand een overzicht gegeven van de minst gewaardeerde beroepen in Nederland. Een slechte reputatie is in dit verband primair afhankelijk van twee factoren namelijk wanbeleid of cultuur. Een voorbeeld van dat laatste is gebrek aan klantgerichtheid van bediening in de horeca.

Nederland zucht onder overmatige regelgeving en een overheid die zich met veel teveel bemoeit en controleert. Fraude bij bankiers en overheidsbestuurders komt teveel voor. Maar er zijn ook beroepen die altijd slecht hebben gelegen zoals deurwaarder, kelner en prostitué.

De minst gewaardeerde beroepen zijn naar mijn mening:

Lees ook:

Wil je een betere reputatie? Betrek je klanten erbij!

10) Deurwaarder
Alhoewel onontbeerlijk voor wanbetalers is het niets ontziende incassobeleid vaak desastreus voor Nederland. De schade die wordt aangericht door gedwongen executies of faillissementen loopt langzamerhand zo hoog op dat het aantal paria’s in Nederland niet meer te tellen is

9) Kelner
Onmisbaar in de horeca, maar het verwachtingspatroon van de Nederlander voor service van deze ‘dienstverlener‘ is extreem laag. Een kelner ziet vaak weinig, is traag en ongeïnteresseerd, hij kan niet improviseren en is nog duur ook. Het vak zit niet in de genen van de gemiddelde Nederlander

8) Adviseur
Er zijn veel deskundige adviseurs maar helaas ook veel te veel Veel opdrachtgevers hebben in feite minachting voor deze stuurlui aan wal. Ze zijn vaak te duur dus met een dubieuze prijs kwaliteitsrelatie en ze werken niet zelden overmatige bureaucratie in de hand

7) Prostitué
Als bestrijdingsmiddel voor zedendelicten en voor primaire behoeftenbevrediging zijn ze zeer nuttig. Sociaal is het beroep in het ‘normale’ leven zo weinig geaccepteerd dat velen proberen tijdens de beroepsuitoefening anoniem te blijven

6) IT deskundige
Het inlevingsvermogen voor de klant’s probleem is bij deze nerds vaak extreem laag. Het gemak waarmee wordt geaccepteerd dat computers en hun besturingsprogramma’s het even niet doen is vaak stuitend.

5) Ambtenaar
Er zijn veel nuttige ambtenaren, zoals politie, ambulancepersoneel en brandweerlieden, maar deze verdrinken in een zee van overmatige regelgeving van een topzware overheid. Nederland wordt kaal geplukt door de overheid en ambtenaren zijn – of zij willen of niet – de uitvoerders van te vaak dubieus beleid

4) Overheidsbestuurder
Deze mensen zijn primair verantwoordelijk voor de beleidsuitvoering van de topzware overheid. Het gemak waarmee lasten worden verhoogd, nieuwe dwangmaatregelen worden afgekondigd, boetes worden opgelegd en onzorgvuldig met belastinggeld wordt omgegaan is onaanvaardbaar. Snijden in eigen vlees, dus echte bezuinigingen op overheidskosten wordt als het maar enigszins kan vermeden

3) Call center verkoper
Tenzij u zich als niet benaderbaar laat registreren heeft u kans bijna wekelijks te worden lastig gevallen door brutale verkopers die u merendeels ongevraagde producten en diensten aanbieden. Bedrijven die deze verkopers inschakelen krijgen een steeds slechtere naam

2) Bankier
Er is nog vrijwel niemand die bankers vertrouwd. Te lang hebben ze nodeloos dure , zelfs frauduleuze of waardeloze producten, aan burgers verkocht. De schade werkt nog jaren door. Geen van de mega fraudeurs is nog in het gevang gezet een ongekend schandaal

1) Politicus
Nog steeds is deze categorie de minst gewaardeerde in Nederland. Gebroken verkiezingsbeloften zijn normaal. Politici zijn primair verantwoordelijk voor de grootschalige roof op de portemonnee van de Nederlandse burger en ondernemingen. Vele nutteloze organen in de steeds verder uitdijende overheid worden in leven gehouden met daarbij behorende dito banen

Ervan uitgaande dat velen het geschetste beeld zullen bevestigen, uiteraard met vele nuances is er dus heel wat werk te doen om reputaties te verbeteren. De bankiers zijn ermee bezig, maar verder is nog weinig progressie te zien.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Tikje zwart-wit gesteld, maar in de kern een duidelijk en waar verhaal. Bankiers werken wel aan hun reputatie, maar de maatregelen lijken mij boterzacht en meer onder de noemer ‘windowdressing’ te vallen. Ze denken dat ze er met wat nieuwe slogans en gedragscodes zijn en dat Jan met de Pet er wel weer in trapt.

Hier en daar zijn wat punten en komma’s weggevallen in uw betoog.

x
x