Channels

Energiebedrijf Greenchoice groeide in tien jaar uit tot een concern met 250 duizend klanten. Uit onderzoek van de Vereniging Eigen Huis kwam de groene energieleverancier als beste naar voren, met een rapportcijfer van 8,2. Het bedrijf staat ook in een enquête van de Consumentenbond onder ruim 1.500 leden met een dikke 8 bovenaan de lijst. De uitdrukking ‘klein maar fijn’ heeft er met Greenchoice een voorbeeld bij.

Klantgericht
Onze filosofie is dat een klant goed moet worden geholpen’, zegt Fernanda de Bruijn teamleider klantenservice, werving en selectie.
‘Wij leveren iets, energie, en dat moet het liefst zo snel, zo goed en zo voordelig mogelijk gebeuren. Iedereen weet hoe vervelend het is als je geen stroom of gas hebt, of als je een verkeerde rekening ontvangt. Daarom staat de klantenservice centraal. Een klant staat bij ons ook nooit langer dan 40 seconden in de wacht. Want we weten hoe erg dat is, wachten aan de telefoon. Omdat wij klantgerichtheid zo belangrijk vinden, begint iedere nieuwe werknemer bij klantenservice. Dat klinkt misschien niet zo spannend, maar dat is het wel. Omdat je hier aan de telefoon niet zegt: ‘Ik mag u alleen maar dit of dat aanbieden namens het bedrijf.’ Nee, je bedenkt zelf oplossingen voor een probleem en als je door een vraag van een klant op iets nieuws stuit, gooi je dat in de groep: hoe gaan we dit oplossen?’

Als marketingmanager Jurjen Algra (30) aan de bedrijfskeukentafel aanschuift, moet hij het meteen even kwijt: ‘Ik had laatst een gesprek met iemand die het had over ‘belmiepen’. Nou, dan is het gesprek voor mij meteen klaar, dat meen ik. Dat is zo denigrerend en bovenal zo bezijden onze visie op ons werk, dat ik ook echt verder geen zaken hoef te doen.  Bij ons is het zo dat alle mensen die niet bij klantenservice werken, toch elke maand een paar uur de telefoon opnemen. Om voeling te houden met de klant, maar ook om te blijven nadenken over verbeteringen of vernieuwingen.’

Lees ook:

Waarom eigenlijk veranderen?

Sober en Duurzaam
Klantgerichtheid is niet het enige waarmee Greenchoice zich probeert te onderscheiden: het bedrijf zet zich actief in om milieubewustzijn te creëren bij zijn klanten. Nog een onderscheid met de rest: Greenchoice probeert de tarieven laag te houden. Dat kan, omdat de salarissen er bepaald niet de pan uit rijzen.

Algra: ‘We hebben eens berekend dat de leden van raad van bestuur van Nuon samen evenveel verdienen als ons hele personeelsbestand. Daar verdienen bestuurders 5 of 6 ton per persoon, en daar komen de bonussen nog bij. Dat vinden wij niet nodig. Onze directeuren verdienen alle vier 80 duizend euro per jaar. Wij gebruiken het geld dat we besparen voor investeringen in het bedrijf.’

‘Zakelijke reizen doen we met een auto van Greenwheels, die staat om de hoek. We hebben een fietsvergoeding: je mag een fiets aanschaffen en krijgt de helft terug. Het belangrijkste is: het meeste personeel woont hier in de directe omgeving en komt dus lopend of op de fiets naar het werk. Lokaal werken is natuurlijk ook een duurzaam principe.’

Zo simpel kan het zijn: De klant bovenaan,  geen grote inkomensverschillen, een sobere en duurzame  stijl. Kortom een fatsoenlijk bedrijf met buitengewone concurrentiekracht.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. Bron: Mirjam Schöttelndreier, Volkskrant, 15 feb. 2010

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x