Service of voetbalplaatjes?

Columns

‘Hoe is het mogelijk dat de mooiste supermarkt die ik in mijn leven heb gezien zich in ‘the middle of nowhere’ bevindt? Ik weet dat u mij nu niet gaat geloven, maar een bezoekje aan de Spar supermarkt van Otjiwarongo, midden in Namibië, zal u steil achterover doen vallen. Het is er schoon, het assortiment uitstekend, de prijzen laag en de bediening vriendelijk. Er is een kleine koffiecorner en een uitgebreid assortiment warm eten, om mee te nemen of om aldaar op te eten. Kortom, een topper. Waarom is dit in Amsterdam-Zuid dan zo moeilijk te realiseren en organiseren?’

Zo begint mijn artikel op 1minutemanager over mijn belevenissen in Afrika. De laatste vraag is in mijn gedachten blijven doorsudderen. Zoals elke Nederlander kom ik regelmatig bij de Albert Heijn. Dat kan ook haast niet meer anders, want deze grootgrutter heeft inmiddels een monopolie in de Amsterdamse Rivierenbuurt. Wie op loopafstand boodschappen wil doen, en in deze buurt wonen relatief zeer veel ouderen, is aangewezen op een van de vier grote supermarkten van de keten uit Zaandam. De winsten zullen goed zijn. De concurrenten die er waren, zijn inmiddels allemaal overgenomen, gestopt of failliet.

Wat erger is, is dat de kwantiteit en kwaliteit van het assortiment, de diversiteit, de beschikbaarheid van de producten en de wijze waarop een en ander is tentoongesteld niet kan tippen aan de Spar supermarkt in het midden van Namibië. Een land waar het gemiddeld inkomen ongeveer 10% van dat in Nederland is. Deze Spar supermartk, het had natuurlijk ook net zo goed een AH of Jumbo kunnen zijn, wordt daarnaast echt niet alleen bezocht door de rijke blanken! Uit de reacties op het artikel blijkt daarnaast dat de eigenaar van deze supermarkt ook nog eens zeer actief blijkt op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Kom daar eens om bij een van de franchises van AH. Daar moet je de handen juichend de hemel insteken als je na de boodschappen wat voetbalplaatjes in de handen gedrukt krijgt. Dat wordt al gauw verward met kwaliteit.

De prima marketingcampagnes van AH ten spijt, van wuppies tot voetbalplaatjes, de klanten zouden massaal weglopen als er in de buurt een ‘Namibische supermarkt’ zou komen. Het kan toch niet waar zijn dat we voor kwaliteit de woestijn in moeten? Of zijn we daar in Nederland qua service al in beland?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Klantgerichtheid