Innovatie is mensenwerk (2)

Columns

Kort na het verschijnen van de bedrijfslevenbrief van Minister Verhagen, mocht ik meewerken aan een open dag van een bakker in Bennekom. De brief van de Minister schetst allerlei maatregelen die de komende jaren worden genomen om innovatie te stimuleren. De bakker in Bennekom is er dagelijks mee bezig.
110 Jaar ambacht en kwaliteit. Dat was reden voor een feestje. Heel Bennekom leek te zijn uitgelopen om de bakker en zijn familie te feliciteren. Maar vooral ook om de bakkerij van binnen te zien en te genieten van (gratis) koffie met tompouce. Vakmanschap straalt van alles af: mooie producten, goed opgeleid personeel en liefde voor het vak.

Nieuw koekje
Midden in de winkel staat een student van de vakschool in Wageningen. Ze heeft een nieuw koekje gemaakt. Samen met de bakker uit Bennekom. Een koekje met gezonde ingrediënten. Al het personeel is opgeleid op de vakschool. Uitwisseling van kennis is hier een automatisme. Het koekje doet het goed. Iedereen wil proeven. Het wordt ook gelijk verkocht. De bakker bedenkt ter plekke nieuwe ideeën om het koekje nog beter aan te prijzen.

De school heeft de bakker gestimuleerd om een stap verder te zetten. Om niet alleen te investeren in nieuwe producten, maar ook in relaties. Sociale innovatie noemen we dat tegenwoordig. De bakker ontmoet een topkok, die samen de bakker nieuwe koekjes gaat ontwikkelen. En hij komt ook in contact met een biologische kalverhouder in de buurt. Ze wisselen ideeën uit voor een gezond saucijzenbroodje.

Is dit nu wat de Minister wil stimuleren? In de kern wil de Minister bedrijven stimuleren kennis te benutten door die om te zetten in nieuwe producten. Budgetten worden verschoven en nieuwe centra worden ontwikkeld om samenwerking te versterken. De ambitie is om de agrofoodsector in Nederland te versterken. En mee te werken aan forse stijging van de voedselproductie.

Ja, ik geloof dat de bakker in Bennekom een belangrijke bijdrage kan leveren aan de nationale ambities om Nederland innovatiever te maken. Omdat innovatie altijd iets is van mensen. Mensen die zoeken naar een nieuwe toepassing, een nieuw product. En daarvoor samenwerking met andere partijen zoeken. Kennis delen, nieuwe ideeën ontwikkelen, toepassen in innovatieve producten.

Kwaliteit
Maar er is nog iets heel belangrijks. Namelijk kwaliteit. Consumenten stellen steeds meer eisen aan hun voedsel. Consumenten willen weten waar hun voedsel vandaan komt, hoe de dieren geleefd hebben en hoe het product behandeld is voordat het in de winkel ligt. De bakker in Bennekom levert hoge kwaliteit. En zoekt naar mogelijkheden om zijn kwaliteit nog verder te verhogen. En wat blijkt: de bakker haalt het liefst zijn producten uit de regio. Het meel, de melk, de honing, de noten en de kaas. Geen tussenschakels, maar rechtstreeks van de producent. Goedkoper en betrouwbaarder.

Innovatie is mensenwerk. Mensen die elkaar regelmatig ontmoeten, vertrouwen ontwikkelen en kennis delen. Dat is de basis voor innovatie. En daarom vindt innovatie plaats in de regio. Dat lijkt de Minister maar niet in te willen zien. Zijn nieuwe beleid dreigt daardoor een herhaling te worden van het beleid van het vorige Kabinet. Het duurt veel te lang voordat effecten zichtbaar zijn. En de afstand tussen Kabinet en innoverende ondernemers is nog veel te groot.

Mijn advies aan de Minister is: ga wat vaker op bezoek bij innoverende ondernemers: bakkers, koks, kippenboeren, maar ook machinebouwers, ict-ondernemers en transportbedrijven.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Innovatie