De zes populairste columns van 2012

Cover stories

Wij willen met ManagementSite een platform zijn voor de ideeën en ervaringen van onze lezers. Tevens houden we de trends bij. Welke onderwerpen stijgen welke dalen?

De Top-6

Twee van de zes pleiten voor ferm en duidelijk leiderschap maar wel met voldoende ruimte voor de professional die het werk moet uitvoeren en met een nadruk op vertrouwen. Dit klinkt heel mooi en papier is geduldig maar de voorbeelden geven de nodige kracht. De overige vier zijn kritisch over een actueel verschijnsel. Twee betreffen verandermanagement  en benadrukken ‘continuiteit’. De andere twee gaan over coaching en over solliciteren.

Vertrouwen en Leiderschap
Loyaliteit is drie keer nee durven zeggen tegen je baas
Margret van Paassen
Hoe ontwikkel je vertrouwen in je organisatie? Vertrouwen en verbinding, twee vliegen in één klap! Hoe doe je dat? Een voorbeeld uit de praktijk.

Wat houdt ons tegen om te veranderen?
7 redenen waarom medewerkers niet meegaan in een verandering
Anja van der Lans
Ik hoor vaak de stelling “verandering is de enige constante”. Is dat wel zo? Is dat niet veel eerder van toepassing op de technologische ontwikkelingen en minder op ons gedrag?

Solliciteren 2012: Daniël in de Leeuwenkuil
De ongeschreven regels van het het spel
Huub Smeets
Gevraagd: 100 jaar ervaring, WO-opleiding en maximaal 24 jaar oud. Kortom: Bereid u voor op het ergste! Zes pijnlijke verrassingen.

Hebt ’t lef: begin zelf
En spiegel u aan ‘The other 7 Habits’
Bea Annot
Kent u het verhaal van de toiletemmers en Mahatma Gandhi? Gandhi noemt kastelozen ‘kinderen van God’ en doorbreekt het kastensysteem door zelf de toiletemmers schoon te maken.

Er wordt heel wat afgecoacht
Maar gaat het ook beter met bedrijven en instellingen?
Paul Verburgt
Ik heb niks tegen coachen. Ik zeg het maar direct. Dan hebben we dat tenminste gehad. Ik heb soms wel wat tegen coaches, want die kunnen behoorlijk lichtgeraakt zijn.

Mensen hebben geen veranderingsverhalen nodig
Zij hebben continuïteitsverhalen nodig, ook in tijden van verandering
Ronald van Domburg
Het was de vierde reorganisatie in vijf jaar tijd. De medewerkers waren murw gebeukt. Er heerste gelatenheid en passiviteit. Geen idee welke kant het nu weer op zou gaan.

Trends

Opvallend is dat het aantal bijdragen over Het Nieuwe Werken drastisch is geslonken. De populariteit van het onderwerp leiderschap is gebleven. Daarbij  verschuift de aandacht van het dienende en mensgerichte naar de sturende en directieve kant. Authentiek leiderschap wordt bijvoorbeeld uitgelegd als duidelijk zeggen waar het op staat. Tegelijk is er ook meer kritiek op bestuurders en toezichthouders die gevangen raken in regelzucht en het spel om poen en prestige. Dit lijkt mij een reflectie van de continue stroom van berichten in de pers over telkens weer nieuwe affaires. Een andere evergreen is verandermanagement. Ook innovatief organiseren gooit hoge ogen samen met ondernemerschap, de kwaliteit van de samenwerking tot en met de klant en de factor vertrouwen. Aan de nieuwe media beginnen we redelijk gewend te raken; althans we ontvangen er minder columns over.

Dit jaar werden er wederom meer columns aangeboden dan vorig jaar. Zo'n 40% wordt niet niet gepubliceerd. Het betreft commmerciele sluikreclame, teksten die al eerder op het net zijn gepubliceerd, ‘open deuren’, warrige verhalen zonder duidelijk focus of onderwerpen die al uitvoerig aan de orde zijn gekomen in tal van andere bijdragen. Soms ook zijn de teksten te lang of met te veel taalfouten. Af en toe betreft het verhalen van mensen met een zeer persoonlijke grief ten opzichte van hun baas of bedrijf. We menen in zo’n geval de schrijver tegen zichzelf te moeten beschermen door niet tot publicatie over te gaan.

Voor het nieuwe jaar moedig ik u graag aan om wederom uw ervaringen of ideeën in de vorm van een colum aan te bieden. Wij willen met ManagementSite een platform zijn voor de ideeën en ervaringen van onze lezers. De volgende tips kunnen u daarbij helpen.

Uw column, tips

  • Columns moeten columns zijn! Dat wil zeggen; iets prikkelends hebben, de lezers enigszins uitdagen en reacties oproepen. Ze kunnen een fiks probleem of een actuele toestand op uw vakgebied aankaarten. Een heldere, onverwachte en puntige boodschap helpt ook.
  • Columns zijn kort en bondig; maximale lengte 800 woorden.
  • Gebruik voorbeelden, anecdotes of incidenten om uw boodschap te verduidelijken. Dit is vaak doorslaggevend bij de beslissing over wel/niet publiceren.
  • We hebben een duidelijke voorkeur voor columns die niet eerder op het net zijn verschenen.
  • Is uw column persoonlijk? Laat uw eigen mening duidelijk merken. De meer persoonlijke columns zijn de columns die vaak ook weer reacties uitlokken. Prima! Er gaat niets boven een levendige gedachtewisseling.
  • Heeft uw column focus: één goed afgebakend onderwerp of boodschap?
  • Heeft uw column een uitsmijter, een idee of tip die de lezer bijblijft?

Chris Barr legt uit hoe je voor het web moet schrijven
Hier volgen enige suggesties van de hoofdredacteur van Yahoo: “Weblezers geven je een paar seconden om hun aandacht te trekken, anders ben je ze kwijt. Ze lezen websites heel anders: ze scannen meer dan dat ze lezen en haken sneller af.” Chris Barr, onlangs op de Universiteit van Amsterdam voor een workshop schrijven voor het web, spreekt zoals je volgens hem voor het web moet schrijven. Helder, bondig, to-the-point. Geen weidse beschouwingen, geen enerzijds anderzijds, maar eenduidige informatie in begrijpelijke taal. Op Internet gelden andere wetten, luidt zijn boodschap. Online moet alles glashelder zijn. “Bij mijn workshops klagen mensen wel eens: ‘Je versimpelt het.’ Dat is onzin. Zíj zijn te dom om in gewone woorden iets interessants aan de man te brengen. Dat is hún probleem.”

Gebruik zoektermen in de koppen en subkoppen
“Zoekmachinelogica speelt een belangrijke rol bij het opstellen van online artikelen. Je moet weten waar mensen naar op zoek zijn en je bericht in die termen formuleren, anders verschijnt het niet in de zoekresultaten. Luchtvaartmaatschappijen spreken bijvoorbeeld vaak van ‘lage tarieven’. Wie typt dat nou in de browser? Mensen zoeken naar ‘goedkope vluchten’. Luchtvaartmaatschappijen lopen door hun woordkeuze miljoenen euro’s mis. Als je wilt dat mensen je kunnen vinden, moet je er niet omheen draaien. Just say it! Op internet komt duidelijkheid op de eerste plaats.”

Barr is de auteur van de Yahoo! Style Guide. Hij geeft wereldwijd cursussen en workshops. 

Bron: Interview van Chris Barr door Eva de Valk. NRC , 27 juni 2011

Goede tips vindt u ook in de column: Wo(o)rden: Beter schrijven is gemakkelijker dan u denkt.

Doe uw voordeel met het bovenstaande. U kunt hier uw column plaatsen.

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Professionalisering