Channels

Veel organisaties worstelen met steeds nieuwe veranderingen en met toenemende complexiteit. Dit leidt tot forse investeringen in veranderinitiatieven om prestaties te verbeteren en kosten te beperken. Maar veranderen is moeilijk en zorgt slechts in weinig gevallen voor de gewenste effecten. Hierdoor wordt de druk opgevoerd voor professionals in veranderen. Competentie ontwikkeling is van groot belang. Alleen met actuele kennis en expertise kunnen professionals de toegevoegde waarde van veranderingen blijven leveren voor organisaties.

Competentie ontwikkeling voor professionals in veranderen is echter net als hun eigen vakgebied: moeilijk, complex en continue in beweging. Het vereist leren dat is gebaseerd op een uitgebalanseerde mix van theoretische kennis en praktische toepassing van goede en slechte ervaringen (Best Practices & Lessons Learned). Ze kunnen dus het beste leren van de kennis en ervaringen van vakgenoten die dagelijks actief zijn in vergelijkbare omstandigheden. Maar hoe organiseer je dat?

Een ‘Community of Practice’ is een groep professionals met een gedeelde passie voor een vakgebied, die hun kennis en expertise verdiepen door structurele samenwerking. Zo’n netwerk van vakgenoten is pas een echte ‘Community’ als de actieve leden de kernwaarde hebben dat ze hun kennis en ervaringen delen in een gezamenlijk platform. In veel gevallen worden evenementen georganiseerd, best practices & lessons learned gedeeld en praktische hulpmiddelen ontwikkeld. Veel waarde wordt toegevoegd als er daarnaast ook opleidingen worden ontwikkeld waarin de actuele praktische ervaringen van professionals worden gecombineerd met theoretische kennis. Omdat deze opleidingen worden gebaseerd op de rijke, vakinhoudelijke kennis van een community waarin men elkaar scherp houdt, noemen we dit ‘Community Sourced Learning’.

Lees ook:

De zes populairste columns van 2012

‘Community Sourced Learning’ is het ontwikkelen en delen van waardevolle opleidingen met vakgenoten zodat deze professionals de gezamenlijke kennisbasis kunnen gebruiken en uitbreiden.

Als voorbeeld noem ik hier een specifieke community van een internationaal consultingbedrijf. De leden van deze community delen een passie voor veranderkunde. Via een gezamenlijk online platform (in dit voorbeeld op basis van MediaWiki) werken de leden samen aan actuele, relevante onderwerpen. De producten van deze samenwerking, zoals bijvoorbeeld artikelen, worden door anderen in de community getoetst en eventueel aangevuld. Als de inhoud voldoende volwassen is, kan het door inhoudsdeskundigen worden gebruikt als basis voor een ‘Community Course’. Binnen deze community ontstaat op deze manier een groeiend aantal relevante en actuele opleidingen die gericht zijn op het vakgebied veranderkunde. ‘Community Sourced Learning’ wordt hier ondersteund met een elektronische leeromgeving (in dit voorbeeld op basis van Moodle) zodat de opleidingen er uniform uitzien, een herkenbare struktuur hebben en breed kunnen worden gedeeld. Door intensieve samenwerking met partners in het hoger onderwijs en in het wetenschappelijk onderwijs worden theoretische kennis en actuele praktische ervaringen samengevoegd tot opleidingen die in uiteenlopende situaties worden uitgevoerd en hoog worden gewaardeerd. De professionals die lid zijn van deze Community geven aan dat ze de ‘Community Sourced Learning’ niet alleen leuk, relevant en nuttig voor hun dagelijkse werk vinden, maar ook dat ze geinspireerd worden om, naast hun ‘normale’ werk, met vakgenoten samen te werken aan zaken als kennisdeling en het ontwikkelen van hun vakgebied.

Zoals gezegd kunnen professionals het beste leren van de kennis en ervaringen van vakgenoten die dagelijks actief zijn in vergelijkbare omstandigheden. Mijn ervaring is dat ‘Community Sourced Learning’ hierbij van grote waarde kan zijn.

Kennisbank onderwerpen:

Dit artikel is toegankelijk voor Pro-abonnees

Voor € 4 per maand of € 30 per jaar ontvangt u:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
Upgrade naar Pro-abonnement

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x