Channels

Voor succesvol verandermanagement is het belangrijk dat een bedrijf goed inzicht heeft in de situatie waarin het verkeert. Op die manier kan de veranderingsstrategie gekozen worden die het beste bij de bedrijfssituatie past. Vaak zijn maatregelen zoals ontslagen of rigoureuze besparingen niet meteen nodig. Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen ‘kapitaliseren’ (groeiende markt, tevreden klanten), ‘revitaliseren’ (veranderende markt, noodzaak tot investeren), ‘reorganiseren’ (kelderend marktaandeel, resultaten onder druk) en ‘saneren’ (crisis, financieel ongezond). Vervolgens is het belangrijk dat alle medewerkers, in alle geledingen van de organisatie, op de hoogte zijn van de situatie.

Een combinatie van top down en bottom up communicatie zorgt ervoor dat de hoofdlijnen van de reorganisatie vanuit de bedrijfsleiding kenbaar gemaakt worden, maar dat de afdelingen binnen de gestelde kaders zelf kunnen meedenken. Dit zorgt voor draagvlak en samenhang in de aanpak, wat essentieel is wil een reorganisatie succesvol zijn. Vier op de tien managers noemen de reorganisaties en veranderprojecten van hun bedrijf geen succes

Tips voor goed verandermanagement

  1. Check het draagvlak
    Is er wel veranderingsbereidheid in de organisatie? Als er van bij de start al weerstand is, kan je je zich afvragen of het project niet aan die werkelijkheid moet worden aangepast.
  2. Voer een proefproject uit
    Als de organisatie het toelaat, is het interessant de verandering te testen op kleine schaal. Slaat de motor aan? Is het team enthousiast en volgen de resultaten? Is de verandering werkbaar, op welke moeilijkheden botst de verandering? Op basis daarvan kan het verdere verloop van de reorganisatie eventueel worden aangepast.
  3. Ga de dialoog aan
    Ga in gesprek met het personeel en ontwijk de lastige vragen niet. Communiceer niet alleen bij de start door het plan uit te leggen, maar sta er ook tijdens en aan het eind van de rit. Mensen hebben altijd vragen of bedenkingen bij de praktische uitwerking van een veranderingsplan. Ze voelen zich mogelijk in de steek gelaten als u niet ‘tot in de staart’ ondersteuning biedt.
  4. Zorg voor voldoende middelen
    Personeel dat veranderingen moet doorvoeren boven op het normale werk, raakt ontmoedigd. Maak de nodige middelen en mensen vrij. Installeer een team dat de verandering uitdraagt en vergemakkelijkt.
  5. Bouw een feestje
    Een succesvolle verandering moet je absoluut vieren. Positieve verandering wordt dan in de verf gezet en mensen worden beloond voor hun inspanningen. Als er ontslagen zijn gevallen, kan het deugd doen dat het overgebleven personeel voelt dat hun werk gewaardeerd wordt.
  6. Trek lessen uit het project
    Het is zonde van de investering als bij een verandertraject geen analyse wordt gemaakt over het verloop ervan. Het zou buitengewoon jammer zijn als je bij het volgende project op dezelfde problemen stoot of de succesfactoren vergeten bent. Investeer ook permanent in changecompetenties voor het management.

Gedrag bij veranderen

Succesvol verandermanagement verloopt in fasen. We overwegen vaak maanden en soms jaren de voor- en nadelen van een verandering voordat we serieuze voorbereidingen gaan treffen. En pas daarna komt de actiefase. Zowel professionele begeleiders als verstandige leken gebruiken slechts een handjevol verandertechnieken. In de overwegings- en voorbereidingsfase gaat het vooral om denk-technieken, zoals het op een rijtje zetten van de feiten en gevoelens mbt de huidige situatie en de toekomst. In de actiefase gaat het vooral om doe-technieken, zoals het combineren van top down en bottom up communicatie en het bijhouden en belonen van het nieuwe, gewenste gedrag.

Lees ook:

Zes manieren om verandering om zeep te helpen

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in de media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bronnen. Bron: Bizz.be

 

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x