Channels

Kent u het verhaal van de toiletemmers en Mahatma Gandhi? Gandhi noemt kastelozen – driekwart van de Indiase bevolking die het vuile werk doet – kinderen van God en doorbreekt het kastensysteem door zelf de toiletemmers schoon te maken.

Deze laatste column gaat over voorbeeldgedrag, met een nieuwe directeur bij een internationaal transportbedrijf in de hoofdrol.
Aan het eind krijgt u een onconventionele managementspiegel cadeau.

Listen
“Ik weet wat ik wil, maar heb niet zoveel geduld om goed te luisteren.”
De nieuwe directeur kreeg afgelopen twee maanden een goede indruk van het bedrijf. Het is een zakelijke vrouw die – gekleed in mooi mantelpak – op mij wat afstandelijk overkomt. Met haar kin vooruit en een kordate blik in haar ogen, praat ze snel en hard. Maakt korte zinnen en wacht nauwelijks op antwoord.
Ze kent de transportwereld en heeft haar visie op de toekomst van de organisatie. Onverwacht krijgt ze kritiek vanuit de OR: “Ze beperkt zich in haar contacten tot het management en weet te weinig wat op de werkvloer leeft”.

Lees ook:

Verbazend Leiderschap

De directeur besluit om een dag in de maand mee te draaien op de werkvloer. Ze haalt zelfs een groot rijbewijs en ervaart het werk aan den lijve. In de contacten met medewerkers stelt ze vragen en –sterker nog – leert om beter te luisteren.

Be naïeve
In haar MDI gedragsprofiel scoort ze hoog op de gedragsstijlen Dominant en Consciëntieus met als belangrijke gedragskenmerken resultaatgericht en analytisch. Prima voor een zakenvrouw.
In een coachgesprek vertelt ze over het management dat volgens haar afstandelijk en formeel leiding geeft, en onderkent ze de neiging dit gezien haar profiel te versterken. Ze wil juist een andere tendens in de organisatie brengen; meer ‘naïviteit’, openheid en vertrouwen.
Met het MT bespreekt ze haar profiel, geeft aan waar ze op wil letten en vraagt om reflectie. Wat onwennig doen ze dat. Het onverwachte vertrouwen brengt veiligheid, waardoor de MT leden – nieuwsgierig geworden- ook een MDI profiel laten maken en bespreken.

In een gesprek zegt ze: “Ik word mij steeds bewuster dat mensen zich aan mij spiegelen. Als ik vertrouwen wil, moet ik vertrouwen geven.”

ArrayDare
Als wilskrachtig leider worstelt de directeur met haar voorbeeldgedrag.
In een bijeenkomst, waar ze de koers van het bedrijf uiteenzet, weet ze niet de aandacht te krijgen die ze wil. Ze vertelt dit in mijn coachbus .
We lopen een eind. Als we langs een picknicktafel komen, vraag ik of ze er op wil gaan staan. Dat doet ze. Terwijl ik ongeïnteresseerd wegloop, vraag ik haar zo te communiceren dat ze contact met mij krijgt. Op 30 meter afstand ga ik met de rug naar haar toe staan. Na wat vriendelijke pogingen gaat ze schreeuwen, met haar voeten stampen en zelfs met dennenappels gooien.
Ze is boos. Ze weet wat ze wil, maar weet het niet dichtbij te brengen. Haar ongeduld en neiging om vanuit de hoogte over hoofden heen te praten zijn confronterend.
Ze wil het over doen. Als ik opnieuw wegloop, zie ik haar staan denken. Ze springt van de tafel, beent achter me aan, pakt me bij de schouder en vraagt: “Hé, wat vind jij eigenlijk belangrijk in dit bedrijf?”

Ze realiseert zich dat ze de medewerkers opnieuw te weinig betrokken heeft en heeft het lef dit te bespreken met het MT. Bij haar -veelal technisch georiënteerde- management signaleert ze dezelfde afstand. Ze daagt ze uit; ze moeten samen met hun mensen de nieuwe koers concreet maken voor hun eigen afdeling. Wat onwennig, maar met hun directeur als voorbeeld, pakken ook zij het deze keer anders aan.

Gandhi verplicht iedere nieuwkomer in de ‘ashram’ om latrines schoon te maken. Hij vindt dat iedereen gelijk is en geeft als geweldloos leider het voorbeeld. Gewend aan het kastensysteem, leveren veel mensen die in het bedrijf van Gandhi willen werken hiermee een innerlijke strijd: het begin van een verandering.

ArraySmile
De nieuwe directeur werkt hard en bereikt veel. Ze wint vertrouwen, maar stelt hoge eisen, vooral aan zichzelf. Na een half jaar ontstaan thuis problemen: klachten over een kind op school .
Gedwongen door de thuissituatie maakt ze in overleg met het MT een switch. Ze delegeert een aantal taken, haalt eenmaal per week zelf haar kinderen van school en blijft de woensdagmiddag thuis. Het kost moeite, maar ze doet het. De ontstane ruimte helpt haar zichzelf te relativeren. Regelmatig klinkt haar luide schaterlach weer; ze zorgt zichtbaar beter voor haar eigen balans.
Het transportbedrijf verbaast zich. Diverse pogingen flexibeler om te gaan met arbeidscontracten waren gestrand. Het voorbeeldgedrag van de directeur zet een trend en leidt tot de invoering van parttime contracten.

Leiderschapsontwikkeling valt of staat met voorbeeldgedrag . Het gaat daarbij niet alleen om gedrag, om doen – maar vooral om zelf zo te worden, om zelf zo te zijn. Zelf doen en zijn, zoals u graag wilt dat anderen doen en zijn.

Onconventionele managementspiegel – The other 7 Habits
Als slot van de tien columns over Leren en Leiderschap hang ik naast de spiegel die Covey managers voor houdt, graag een tweede spiegel bij u aan de muur. Om in te kijken. Naar uzelf te lachen en u te spiegelen aan deze zeven eigenzinnige eigenschappen voor leidinggevenden:

The other 7 Habits

1. Dare              choose challenging situations that ask for guts
2. Listen            lead through listening
3. Appreciate   generously give sincere compliments
4. Ask                support in finding answers
5. Be naïve       trust in others until they prove otherwise
6. Smile            eagerly forgive the mistakes you or others make
7. Sing              make meetings move like music

ArrayOver de impact van voorbeeldgedrag:

Kennisbank onderwerpen:

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Ha Bea.

Wat een mooi laatste vlugschrift: het is zo logisch en toch zo hard nodig om hierover te publiceren omdat ik herken dat mensen/managers soms de verkeerde kant “ontwikkelen” :van zichzelf weg ontwikkelen. Het woord ontwikkelen betekent: het zit al in je, je hoeft het alleen maar te -ont-wikkelen dus open te maken en dit betekent dat het moet passen bij je authentieke zelf. Doen en zijn!!
Bea, bedankt dat je jouw talent inzet om moeilijke leiderschapsdilemma’s zo kort en krachtig in de verschillende vlugschriften met mij en anderen te delen waardoor ik en velen met mij geinspireerd raken en blijven!

Stieneke

Bea,

Wat een feest;
10 cadeautjes krijgen en niet eens jarig zijn!
Een feest van inspiratie,
vrolijkheid, liefde en veel lef.
Ik houd van dit feest!

Stieneke noemt hierboven al terecht het woord talent. Jij hebt je talent ingezet voor het maken van deze vlugschriften. Talent alleen is echter niet genoeg, je moet heel hard werken en blijven doorzetten. En die eigenschappen zet je ook in bij je andere werkzaamheden. Bijvoorbeeld het maken van een MDI gedragsprofiel en met name de bespreking daarvan met jou in je business -bus heb ik als zeer waardevol ervaren.

Laten we het goede voorbeeld van Bea volgen; gebruik je eigen talent! Een mooie uitspraak van Nelson Mandela hierbij is: “Als wij ons licht laten stralen geven we onbewust andere mensen toestemming hetzelfde te doen. Als we bevrijd zijn van onze angst, bevrijdt onze aanwezigheid vanzelf anderen.”

Fijne dag!
Sonja

Kijk even naar het indrukwekkende filmpje over voorbeeldgedrag dat onderaan deze column staat. Ik krijg er kippenvel van.’Children see, Children do’
Managementsite: Bedankt voor het plaatsen van het filmpje ipv een link.

Voorbeeldgedrag heeft impact op de ontwikkeling van kinderen, van volwassen.
En zeker ook op de ontwikkeling van leiderschap. Leidinggevenden kijken hoe hun eigen leidinggevende het doet, wat een bestuurder doet, hoe een Raad van Toezicht zich gedraagt. Voorbeeldgedrag is er altijd en speelt een grote rol in organisaties, in de media, de politiek. Vanuit de verantwoordelijkheid die je hebt als mens/ouder/politicus/ journalist/ leidinggevende is het goed je dat regelmatig te realiseren.

Stieneke en Sonja: Hartelijk dank voor de complimenten
– ik steek ze in m’n zak.

Bea,
Bedankt voor deze rake en inspirerende collumn
Leiderschapsontwikkeling valt of staat met voorbeeldgedrag.
En dan wc schoonmaken als eerste voorbeeld noemen.
Het valt me nu pas op dat het motief dat Ghandi noemt:
Kastelozen zien als kind van God.
Als leidinggevende zo de mensen zien waaraan je leiding mag geven.
Dat motiveert enorm en laat me nog meer realiseren dat
in het leiding geven je gedrag en wie je bent zo’n voorbeeld is.

The other 7 Habits zijn creatief, origineel en raak.
Een mooie uiting van voorbeeldgedrag!

Simon

Beste Bea,

En dat is tien……….. gefeliciteerd! Ik hoop dat voor jouw serie vlugschriften geldt: goed voorbeeld doet goed volgen. Wie durft?

Groet,
Ed

Weer een hele mooie column en een bijzonder inspirerend filmpje. En wat betreft the other 7 habits, een mooi rijtje uitgangspunten onder elkaar. Het lijkt soms zo gewoon, maar juist in dat gewone zit het hele bijzondere.
Ik heb weer iets om over na te denken, en ik weet zeker dat dit voor veel mensen geldt.
Dankjewel!

Sjaak

Dare, Listen, Appreciate, Ask, Be naïve, Sing en Smile – The other 7 Habits.
Ze vullen ‘The 7 Habits of Highly Effective People’ van Stephen R. Covey mooi aan.

Twee verschillen:

1. The other 7 Habits zijn eigenzinnige eigenschappen, waar iedereen in elke functie zijn voordeel mee kan doen en iets van zijn gading uit kan halen.

2. Schijn bedriegt: The other 7 Habits – lijken makkelijker.
Maar zijn dat niet. Integendeel.

Dank je wel, Bea, voor deze 10 inspirerende en verassend vlugge geschriften.
Ik heb ze met veel plezier gelezen en uit elk stuk is wel iets nuttigs
blijven hangen.

hej Bea, goed stuk, leuk die 7 other habits en dat filmpje… kippevel!

Dankjewel voor het delen! Zo treffend.

Ga op zoek naar die andere 9 vlugschriften om me te laten verrassen ;)

Ciao Madeleine

Dank je Bea,
Voor je heldere en bruikbare aanpak. Just what we all need – echt en oprecht gedrag – voelbaar en navolgbaar. Ik kijk naar meer van jouw hand.
Hartelijke groet, Lily

Mooie reacties van Stieneke, Sonja, Simon, Ed, Sjaak, Madeleine, Marjon en Lily. Enthousiaste tweets van twitteraars zoals Margo, Ramon, Esther, Kim, Evelien, Willem, Laurens, Renate, Jan, Patricia, Roelof
en nog veel meer mensen…………
– dat alles maakt een column tot een waardevolle column.

Een nauwelijks gelezen column is te vergelijken met een stoffig boek onderin de kast.
Leiderschap lijkt daar op. Een inmiddels bekend filmpje laat het zien
‘No movement without followers’: http://bit.ly/HMrpxI

Mijn hartelijke dank voor de support en het enthousiasme!!
Geweldig.

Ha Bea,

Wederom lees ik met veel plezier weer één van je vlugschriften. Wederom herkenbaar, wederom een overdenk-ingrediënt die zo’n eenvoud weerspiegelt dat het toch verbazingwekkend blijft dat eenvoud soms ook zo moeizaam lijkt te wezen.

Ik overdenk nog even verder…dank daarvoor!!

Diana

Bea,

wat een prachtig vlugschrift en nu behorend bij de 6 populairste columns..
ga zo door…:)

gr.Abco

Toon alle 13 reacties
x
x