De zes meest populaire columns van 2011

Cover stories

Ruim 270 columns zijn het afgelopen jaar in ManagementSite gepubliceerd. Welke columns waren het populairst? Waarin onderscheiden zich deze columns? Met praktische tips voor de columnisten van 2012.

De Top-6

Waarom blijven we fouten maken?
7 Lessen uit de psychologie
Hella Petit

10 Tools voor effectiever gebruik van social media
Waarom social media marketing geen hype is
Paul Kersbergen

Waarom Porsche nooit korting geeft
Veel merken hebben last van goedkoperitis
Erwin Wijman

Hoe regisseer je een veranderbijeenkomst?
Drie zinnen die de begeleider dient te vermijden
Annemarie Mars

Sociale media en verandermanagement
Nieuwe hamers en beitels voor verandermanagers
Joitske Hulseboch en Sibrenne Wagenaar

Wees naïef en geef verantwoordelijkheid
Wat er gebeurt als u persoonlijk meesterschap stimuleert
Bea Annot

 Trends

Wat opvalt is dat deze columns gaan over praktische zaken met veel voorbeelden en handvatten: Heel concreet: ‘tools’, zinnen die je moet zeggen, nieuwe hamers en bijtels, valkuilen die je maar beter kunt vermijden. Ook valt op dat de columns, die direct verbonden zijn met persoonlijke effectiviteit, stevig vertegenwoordigd zijn. De concurrentie om de bovenste plaatsen was groot omdat juist op dit terrein meerdere goede auteurs bezig zijn; het scheelde dus maar heel weinig. Ik denk aan de columns van Callista Roelofs en Marjan Haselhoff.

Andere thema's die hoog scoorden ook omdat er veel columns over werden ingediend waren verandermanagement, leiderschap, overheidsmanagement, HNW en de cluster ICT/ internet/ social media.

De ‘getuigenis columns’ doen het duidelijk minder. Bedoeld zijn de columns met ideeën over hoe het eigenlijk zou moeten zijn. Elk thema leent zich daarvoor maar bij twee thema's was dat overduidelijk. Ik denk aan de teksten 1. over dienend, inspirerend, authentiek, open en inspirerend leiderschap en 2. hoe Het Nieuwe Werken tot een ideale organisatie moet leiden. Het is wel zo dat als auteurs over dit soort onderwerpen met voorbeelden of een korte casus komen het aantal lezers meteen sterk toeneemt. Dit zien we terug in Wees naïef en geef verantwoordelijkheid op de zesde plaats.

Twitter

In de loop van 2011 hebben we ManagementSite op Twitter aangesloten. Op de frontpage en bij de artikelen zien we de tweets die men over de columns rond-twittert. Dit wordt hogelijk gewaardeerd door auteurs en lezers. Het geeft een indruk van hoe de column het doet. Bovendien neemt de verspreidingskans toe. Er zijn auteurs die precies uitrekenen op hoeveel twitter accounts melding gemaakt wordt over hun column.  Dat loopt al gauw in de tienduizenden. Samen met de ruim 70.000 nieuwsbrieven, waarin op de dinsdagen de recent verschenen columns vermeld worden, gaat het dan om mooie aantallen. Via de related items bij columns, artikelen en actueel berichten blijven ook de oudere columns zichtbaar. Vaak ook linken onze kennisbank-pagina’s naar columns.

Platform

ManagementSite wil een platform voor het uitwisselen van ervaringen en ideeën zijn. Het doet mij als hoofdredacteur goed dat zoveel lezers van deze mogelijkheid gebruik maken. Voor het nieuwe jaar moedig ik u graag aan om hiermee door te gaan. Hieronder vindt u informatie die hierbij helpt.

Uw column

  • Columns moeten columns zijn! Dat wil zeggen; iets prikkelends hebben, de lezers enigszins uitdagen en reacties oproepen. Ze kunnen een fiks probleem of een actuele toestand op uw vakgebied aankaarten. Een heldere, onverwachte en puntige boodschap helpt ook.
  • Columns zijn kort en bondig; maximale lengte 800 woorden.
  • De column moet voldoen aan onze Code of conduct: Sluikreclame, scheldpartijen, het aanprijzen van eigen diensten of producten of warrige berichten met een onduidelijke boodschap worden niet geplaatst.
  • We hebben een duidelijke voorkeur voor columns die niet eerder op het net zijn verschenen.
  • Is uw column persoonlijk? Laat uw eigen mening duidelijk merken. De meer persoonlijke columns zijn de columns die vaak ook weer reacties uitlokken. Prima! Er gaat niets boven een levendige gedachtewisseling.
  • Heeft uw column focus: één goed afgebakend onderwerp?
  • Is het slot krachtig en kernachtig; heeft uw column een uitsmijter, gedachte die de lezer bijblijft?

Plaatsing of niet plaatsing van columns gebeurt zonder verdere opgaaf van redenen. Het ontbreekt ons jammer genoeg aan de menskracht om correspondentie over plaatsing of niet plaatsing te voeren. Elke auteur krijgt bij plaatsing een eigen auteurspagina waarin ruimte is voor een bio en links naar bedrijfspagina, LinkedIn of twitter-account.

Chris Barr legt uit hoe je voor het web moet schrijven

Hier volgen enige suggesties van de hoofdredacteur van Yahoo: “Weblezers geven je een paar seconden om hun aandacht te trekken, anders ben je ze kwijt. Ze lezen websites heel anders: ze scannen meer dan dat ze lezen en haken sneller af.” Chris Barr, onlangs op de Universiteit van Amsterdam voor een workshop schrijven voor het web, spreekt zoals je volgens hem voor het web moet schrijven. Helder, bondig, to-the-point. Geen weidse beschouwingen, geen enerzijds anderzijds, maar eenduidige informatie in begrijpelijke taal. Op Internet gelden andere wetten, luidt zijn boodschap. Online moet alles glashelder zijn. “Bij mijn workshops klagen mensen wel eens: ‘Je versimpelt het.’ Dat is onzin. Zíj zijn te dom om in gewone woorden iets interessants aan de man te brengen. Dat is hún probleem.”

Gebruik zoektermen in de koppen en in het artikel

“Zoekmachinelogica speelt een belangrijke rol bij het opstellen van online artikelen. Je moet weten waar mensen naar op zoek zijn en je bericht in die termen formuleren, anders verschijnt het niet in de zoekresultaten. Luchtvaartmaatschappijen spreken bijvoorbeeld vaak van ‘lage tarieven’. Wie typt dat nou in de browser? Mensen zoeken naar ‘goedkope vluchten’. Luchtvaartmaatschappijen lopen door hun woordkeuze miljoenen euro’s mis. Als je wilt dat mensen je kunnen vinden, moet je er niet omheen draaien. Just say it. Op internet komt duidelijkheid op de eerste plaats.”

Barr is de auteur van de Yahoo! Style Guide, een standaardwerk voor internetjournalisten. Hij geeft wereldwijd cursussen en workshops. De Yahoo Styleguide is te raadplegen via http://styleguide.yahoo.com

Bron: Interview van Chris Barr door Eva de Valk. NRC , 27 juni 2011

Goede tips met betrekking tot schrijfstijl vindt u ook in de column: Wo(o)rden: Beter schrijven is gemakkelijker dan u denkt.

Doe uw voordeel met het bovenstaande en plaats hier uw column.

Volgende week komen we met de Top 5 van de meest populaire artikelen.

Wilt u weten welke columns of artikelen de afgelopen jaren de meeste reacties uitlokten op de voor u interessantste onderwerpen. Klik op de betreffende pagina's in onze kennisbank en kijk in de rechterkolom onder 'Meest besproken'.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Marc Oskam
Pro-lid
Zo schrijven dat Henk en Ingrid het begrijpen, is de trend. Eenzelfde trend merkt Sebas Eliens op in zijn artikel "Heel Nederland hunkert naar het verbreken van de verdomming" in de Volkskrant van 18 december 2011. De boodschap: Het politieke discourse is vervlakt en versimpeld, complexere thema's zijn moeilijk bespreekbaar. het is de hoogste tijd dat de angst voor complexiteit verdwijnt.
6 oplossingen voor ..... 4 tips om ...... 3 zinnen om ...... 4 kernvragen ..... 9 maatregelen ...... 7 do's en 8 don'ts ..... 5 kerncompetenties voor alles ..... 6 kwaliteitseisen ..... 4 randvoorwaarden .... 8 oorzaken ...... 10 meest voorkomende fouten .... 6 valkuilen: dat gaat er bij manager Henk en assistent-to-the-manager Ingrid in als gesneden koek. Maar de schijn van de ronde getallen bedriegt. Het versimpelt de realiteit waar elke manager mee te maken heeft.
Daarom, mijn advies voor 2012 aan de redactie: verbied getallen en lijstjes in columns. Dwing zo auteurs niet de gemakkelijke weg van de versimpeling in te slaan. Beperk het aantal woorden die columns mogen beslaan tot 500 woorden.
Neem van mij aan, het lijstje "beste columns van het jaar 2012" dat op 20 december 2012 zal verschijnen, zal er anders uitzien en van hoge kwaliteit zijn.
Paul de Groot
Beste Marc,

Hoewel ik ook niet juich van een dergelijk hoog zelf-hulp gehalte, ga je voorbij een fundamenteel punt: om de wereld te begrijpen, zullen we hem eerst eenvoudiger moeten maken. Het is niet voor niets dat wetenschap zich richt op modellen. Om met Einstein te spreken "maak het simpel, maar niet tè". De kennis en kunde die in menig studie verkondigd wordt, staat bol van de vlakjes, bolletjes en pijltjes. De verklaarde theorien zijn daarmee niet minder waar of tot jip-en-jannekemateriaal afgevlakt. De getallenboekjes en -artikelen zijn van het zelfde laken een pak.

Ik wens iedereen een inspirerend 2012.
Leon Dohmen
Van een medicus wordt het niet geaccepteerd dat hij/zij slechts interesse toont in handvatten en tools en de professie uitoefent via wat tips en trucs ...
Jos Steynebrugh
Mijn moeder LIEP naar school. Ook in de Hongerwinter. Ik fietste naar school: weer of geen weer, wèl 6 km enkele reis. Kinderen van nu worden met Saab of Volvo naar school gebracht, krijgen computerspelletjes van honderden euri cadeau (mag ik het emmertje even). Ik werkte in mijn vakantie voor een elektrische gitaar. De HTS deed ik met een studiebeurs: wel terugbetalen dus. Ik heb vaak niet veel op met deze generatie: oppervlakkig, grote muil, intolerant en verwend tot op het bot

Over m’n passie: ook (en juist) als het tegenzit blijven de sterkste zalmen over. Kansen zijn er in voor- en tegenspoed. Maar vooral in tegenspoed of zoals nu in een “crisis”. Doe wat je niet laten kan en vooral niets anders zeg ik dan. En daar zijn talloze voorbeelden van: mensen die hun studie afbraken en gewoon hun hart gingen volgen. Ronald Snijders, Guus Meeuwis, André Hazes, Lee Towers en een héél legertje anderen kozen voor hun passie. En niet zonder succes. Maar ook de groten der aarde: Bill Gates, Steve Jobs, Freddie Heineken, Joop vd Ende, André Rieu etc etc. Niet lulle maar aanpakken zeg ik. En dat heeft met de marktvraag maar voor een deel te maken. Gewoon zorgen dat je de beste wordt in een krimpend segment.

Jos Steynebrugh
Marketing en Innovatie Consulent

Meer over Professionalisering