Agility is de nieuwe vaardigheid voor groeiende organisaties

Actueel

We lijken het dieptepunt van de recessie achter ons te hebben, en het bedrijfsleven maakt zich klaar voor een nieuwe ronde van voorspoed. De wereld is echter niet meer hetzelfde als vóór de crisis. De nieuwe businessomgeving is veel turbulenter, en daardoor is wendbaarheid - 'agility' - een veel belangrijkere capaciteit dan voorheen.

Agility is meer dan alleen maar een idee: het wordt wettelijk ondersteund, en wel door de wet van de kansberekening. Die wet zegt dat, als een bedrijf niet in staat is de razendsnelle veranderingen in de wereld bij te houden, de kans op succes iedere dag kleiner en kleiner wordt.

Het impliceert dat een bedrijf een brede strategische richting moet hebben en tegelijkertijd snel kan  reageren op kansen die zich plotseling voordoen. Dat die kansen voorbijkomen - voor wie het ziet uiteraard - is wel zeker. Daarbij is superieure uitvoering cruciaal.

Als je agile wilt werken, ben je altijd op zoek naar eenvoudige oplossingen. Agility vereist eenvoud omdat je het aantal zaken dat fout kan gaan moet zien terug te brengen. Zaken moeten immers snel kunnen worden afgerond. Zo niet, dan ben je te vaak bezig met niks. Dan daalt de wet van Murpy genadeloos neer op al je geweldige maar complexe plannen.

Zeven belangrijke vragen

De volgende vragen helpen om 'agility' te ontwikkelen:

  • Missen we (markt)kansen die wél worden gezien door andere bedrijven?
    Zo ja, dan is er iets mis met de omgevings- en marktmonitoring. Zorg ervoor dat real-time (!) marktgegevens constant in de hele organisatie beschikbaar zijn.
  • Zijn de ‘hydraulica' defect?
    De mechanismen die door senior executives worden gebruikt om corporate doelstellingen te vertalen in aligned actie op de lagere organisatieniveaus stokt vaak in de uitvoering omdat de top de organisatie overspoelt met vaak tegenstrijdige prioriteiten.
  • Beloont het bedrijf middelmaat en noemt het dit ‘teamwork'?
    Vaak is er qua beloning nauwelijks verschil tussen de medewerkers die zeer goed presteren en degenen die ondermaats presteren. Veel executives denken dat het funest is voor het teamwork als toppresteerders beter beloond worden dan mindere goden. Dat is een vergissing. Prestatiebeloning is de enige optie. Niets is demotiverender dan het besef dat middelmatige prestaties evenveel worden gewaardeerd als topprestaties.
  • Slaan de kernwaarden van het bedrijf ergens op?
    Beweeglijkheid vereist de juiste bedrijfscultuur. Uit onderzoek blijkt dat beweeglijke bedrijven vijf waarden hebben: het belonen van ambitie en prestatie, het nemen van persoonlijke verantwoordelijkheid voor resultaat, teamwork, creativiteit en integriteit.
  • Praat het management over de verkeerde dingen?
    Driekwart van het werk van managers bestaat uit praten. Dus is het cruciaal dat er gesprekken worden gevoerd die de uitvoering ondersteunen en versterken. Goede uitvoering vereist conversaties op vier gebieden:  wijs worden uit veranderlijke situaties;  beslissen wat te doen, wat niet te doen; het monitoren van commitments om resultaten te behalen en het aanbrengen van tussentijdse correcties.
  • Zijn de Vikingen van het bedrijf landbouwers geworden?
    De Noormannen vielen aan als ze een onbeschermde locatie zagen en trokken zich terug als ze beseften dat ze de strijd niet konden winnen. Zo moeten bedrijven ook te werk gaan.
  • Steunt het bedrijf op goed leiderschap?
    Als executives van de ene crisis naar de volgende crisis hollen, is dat een teken van organisatorische zwakte. Urgentie is nodig, maar leiders moeten dat niet creëren door constant brandjes te stichten en weer te blussen. Hun taak is de juiste mensen aan te trekken, hoge, net niet onhaalbare doelen te stellen, middenmanagers speelruimte en verantwoordelijkheid te geven en de inspanningen van iedereen, organisatiebreed en -diep, in lijn met de corporate strategie te houden.

Hoe organisaties kunnen groeien door te innoveren
Als je blijft doen wat iedereen doet, levert dat na verloop van tijd steeds minder op.  Wanneer je agility inzet om nieuwe dingen te doen behaal je betere resultaten.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten uit andere media.
Bron: door Donald Sull van Kluwer Management en Tom Kelley van Express.be

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Strategie