Wat doet de Autoriteit Consument & Markt (ACM), voorheen NMa?

De uitvoering van de Mededingingswet is in 1998 opgedragen aan de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). De NMa handhaafde het verbod op kartels en op misbruik van een economische machtspositie en toetst fusies en overnames. Deze bevoegdheden zijn vastgelegd in wet- en regelgeving. De ACM  (Autoriteit Consument & Markt) is per 1 april 2013 de samenvoeging van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA), de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Consumentenautoriteit.
Op dit moment loopt er een wetgevingstraject om de stroomlijning van deze procedures, taken en bevoegdheden te regelen. Tot die tijd hanteert de ACM in de praktijk de werkwijzen zoals deze vóór de fusie golden voor de Consumentenautoriteit, NMa en OPTA. Dat betekent dat bijvoorbeeld voor het toezicht op de Mededingingswet de ‘Werkwijze NMa analoog en digitaal rechercheren’ uit 2010 geldt. Om te voorkomen dat juridisch gezien deze werkwijze voor het toezicht op alle wetten geldt, heeft ACM de ‘Werkwijze NMa analoog en digitaal rechercheren’ per 22 april 2013 ingetrokken.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 163 vragen en antwoorden over Mededinging.