Channels
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Dag Hans, zin zie ik vanuit een andere context.

We hebben primaire behoeften, “ik heb zin in koffie & lunch’ en word gedreven te gaan eten en drinken.
Ik heb waardengedreven of psychologische behoeften, “ik heb zin in werk waar ik mijn ei kwijt kan en mijn boterham kan verdienen” en ga gemotiveerd werken voor erkenning (ik word gezien en gehoord) en waardering (geld, promotie, positie, bekers en medailles).
En geinspireerde of ‘spirituele’ behoeften, “ik wil bijdragen aan onze samenleving of iets groters” en ga geinspireerd werken als bijvoorbeeld vrijwilliger.
Alle behoeften geven bij vervulling een goed gevoel ter bevestiging en een ‘slecht’ gevoel als we behoeften niet of onvoldoende kunnen vervullen.

Wil je mensen gedreven, gemotiveerd en geinspireerd krijgen dan zul je eerst in primaire behoeften moeten voorzien, psychologische behoeften erkennen en waarderen om zo ruimte en bewustzijn te creeeren voor de behoefte aan inspiratie & roeping of ‘hogere’ motivatie.

Ik heb het artikel met veel interesse gelezen. Ik ben bezig met het schrijven van een Forumvoorstelling (inspringtheater) voor een grote organisatie. De opdrachtgever wil het ‘mopperen’ omzetten in ‘opperen’. In deze trainingsvorm analyseert de doelgroep een probleem op de werkvloer. In dit geval dus het gebrek aan motivatie. Na het lezen van dit artikel heb ik definitief besloten dat ik de veranderrol toebedeel aan de manager en niet aan de werknemer. Het management heeft grote verantwoordelijkheid liggen hierin.

Goed artikel! Slaat wat mij betreft de spijker op zn kop. Mijn ervaringen bij veranderingen is dat mensen pas een verandering accepteren als ze de zin ervan inzien. Daarnaast merk ik dat als ik ergens zin in heb, dan het me ook lukt. Ik merk aan mijn kinderen dat ze niet opruimen, omdat ze daar de zin niet van inzien.

ik kijk uit naar het 2-de artikel, want om met mn oma af te sluiten: dan maak je maar zin.

Mensen hebben het naar hun zin als ze het gevoel krijgen dat ze meedoen. Intern ondernemerschap binnen gegeven kaders doet daarom wonderen.
Er zijn maar weinig bedrijfsdirecties die deze weg durven in te slaan. Vooral omdat men bang is de controle over de bedrijfsvoering te verliezen. Een ongegronde vrees, die tot echte verliezen leidt.
Bedrijven die daarentegen mikken op een duurzaam en zinvol product/dienst en een blije klant/gebruiker worden door trouwe relaties steeds beter beloond. Wat is er mooier dan een klant die zin in jouw toegevoegde heeft?
Kijk op www. zinvolondernemen.nl en zie hoe action learning een hulpmiddel kan zijn om mensen zich hierin te laten ontwikkelen.

[…] We hebben er zin in! […]

[…] andere artikelen op deze ontwikkeling inspelen. Drie ‘runner-up’ voorbeelden: Wendbaarheid, We hebben er zin in! en Consumentgestuurde […]

dus we hebben er zin in daar moet altijd wat achter staan anders is het een loze kreet en had je het beter weg kunnen halen of laten

Toon alle 7 reacties
x

Inloggen op ManagementSite.nl

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account?

Word gratis lid
x

Inloggen

of