Channels

Goede uitzending van Trosradar afgelopen week over de woekerpolis. Conclusie: Bedenkelijke praktijken, ‘de Klant Centraal’ nog ver te zoeken! Al eerder kwam Trosradar met uitzendingen over de hoge hypotheekrente. Lof voor Trosradar!

Goedpraterij en complexiteit
Trosradar: In Nederland zijn circa 7 miljoen woekerpolissen verkocht. Gemiddeld één per gezin! De gemiddelde kosten voor de consument bij zo’n polis zijn 40%.
Het wordt in zo’n uitzending nog eens heel duidelijk hoe financiële instellingen in een dynamiek van toedekken en uitstellen gevangen zitten. Orde op zaken stellen, ophouden met die 40%? Welnee, niets van te merken! Volhouden dat dit soort zaken normaal zijn lukt echter allang niet meer. Toch gaat de goedpraterij maar door.

Men heeft een uitvlucht gevonden. Het redmiddel bij uitstek is de zaken complex maken en houden. Bij het “Het is zo complex” of “Het is complexer dan u denkt” begin ik al nattigheid te voelen. Hier is iets niet in orde. Dit is de lakmoesproef waarmee u elke bedenkelijke handeling kunt ontmaskeren!

Wat is er in vredesnaam complex aan het opstrijken van 40%? Wat is er complex aan verhalen met de strekking dat 40% heel terecht is en dat je daarmee tevreden moet zijn? Wat is er complex aan doorverwijzen naar andere instanties, nader onderzoek willen en keer op keer uitstel bedingen? Wat is er complex aan de dingen steeds ingewikkelder maken zodat de klant er niet meer uitkomt en afhaakt?

Lees ook:

Hoe bouw je een High Performance Bank?

Wat mij nog het meest verwondert is de ijzeren volhardendheid waarmee bankiers, tussenpersonen en verzekeraars met dit soort redeneringen aankomen en de geleden schade goedpraten. Aan Antoinette Hertsenberger van Trosradar hebben ze een goede; zij laat zich niet van de wijs brengen en fietst, opgewekt en trefzeker, dwars door de prietpraat heen.

Laag risico, hoog rendement
Tevens vorige week een goede samenvatting van de stand van zaken in ManagementPro door Willem Scheepers. Twee citaten uit Business as usual: 7 miljard bonus waarbij Scheepers zich onder andere baseert op artikelen in Het Financieele Dagblad van 21-12-10.

– “ Uit ‘Staatsgaranties houden kredietkraan’ open blijkt dat de NL-banken 30% minder kredieten hebben verstrekt. Dat wat nog wordt verstrekt is voor 100%+ gedekt. Risico voor de banken is dus nagenoeg nihil. Uit het artikel ‘Hoge bankmarge vreet aan bedrijfswinsten’ blijkt dat de rentewinst, ondanks die verlaagde risicofactor aanzienlijk is toegenomen voor de banken. (NB, het oude bankadagium was ‘hoog risico, hoog rendement; laag risico, laag rendement’)”

Is het dan nu laag risico, hoog rendement?

– “Starters op de woningmarkt komen nauwelijks aan bod door de strengere normen; iets dat de woningmarkt blokkeert. Het MKB kan een krediet ook in 2011 vergeten..

Was niet de oorspronkelijke doelstelling dat banken de economie een push dienen te geven?”

Ontsporing
Het zal toch niet zo zijn dat mijn sombere column over ‘De decivilisatie van het kapitalisme’ bewaarheid wordt? Laten we toe dat een financiële elite min of meer heimelijk zijn gang kan gaan? Onbegrijpelijk dat zo weinig mensen uit de financiële wereld hun stem niet verheffen tegen dit soort praktijken.

In de Volkskrant van 24-12-10, kom ik een paar van de mechanismen tegen die hier werkzaam zijn. Zo stelt de woest speculerende effectenhandelaar Jerome Kerviel “Bij de bank verloor ik geleidelijk mijn waarden. Ik had niet door dat ik ontspoorde.” Kerviel beschrijft hoe het systeem heimelijk en vanzelf de spelers in zijn ban krijgt. ‘Vanzelf’? “Ik wilde vooral mijn werk goed doen en mijn superieuren tevreden stellen” ‘Heimelijk’? “In zo’n tradingroom weet en hoort iedereen alles, maar niemand spreekt. Het is als de maffia, alles gaat stilzwijgend.”

Elders schrijf ik over de mechanismen die met name in de top van organisaties het spel om poen en prestige aanjagen en de spelers steeds meer in hun greep krijgen. Vaak ongepland en niet bedoeld maar met een dwingende dynamiek.

Wat doet minister de Jager eigenlijk? Heeft hij de hoop dat, na invoering van de voorstellen van de commissie de Wit, het afgelopen zal zijn met het spel om poen en prestige en met het protest van de benadeelden?

Die vlieger zal niet opgaan. Ik denk dat we pas aan het begin staan. Het gaat van alle kanten rechtszaken knetteren. Er komt nog van alles boven water.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen uitingen in andere media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bronnen.

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Dank voor je verwijzing naar ManPro, Willem, in je entry over ‘woekerpolissen’.

‘In het verlengde’ heb ik er nog 1-tje voor je & voor de lezers. Het heeft te maken met een (zeer) recente ervaring die ik had/heb met mijn bank/tussenpersoon.

Omdat financiële dienstverlening in het verleden teveel stoeide met provisies, probeert het Ministerie van EZ daar een beperking in op te leggen. Om nu toch ‘de schoorsteen te laten roken’ hanteren de banken en verzekeringsmijen voortaan een adviestarief. Ik wist er ‘iets’ van, meer ook niet, tot dat ik er deze week écht mee wordt geconfronteerd.

Als je de ManPro entry “Verbazingwekkend: Bank heeft echt niet in de gaten dat Tijden zijn Veranderd…..” leest dan zie je dat ik vermoed dat dit een business model is dat niet lang standhoudt & wellicht maar goed ook.

[…] Twee eerdere berichten in ManagementSite over deze kwesties: De decivilisatie van het kapitalisme Woekerpolis en hypotheekrente! ‘De Klant Centraal’? […]

x
x