Welke niet-standaard gegevens zijn in een onderzoeksbriefing relevant?

Naast standaardgegevens voor een onderzoeksbriefing zijn, afhankelijk van het type onderzoek, doorgaans aanvullende gegevens noodzakelijk.
Betreft het onderzoek bijvoorbeeld een communicatie effectmeting:
  • geef dan aan of je een eenmalige meting (ook wel pre- of posttest genoemd) wilt of dat je een serie metingen (ook wel tracking onderzoek genoemd) wilt;
  • geef de veldwerkperiode aan. Bij communicatie onderzoek is het altijd zeer belangrijk wanneer een onderzoek in het veld is. Immers wil je vaak vòòrdat de te meten advertentie op TV is verschenen al een basis- of nulmeting hebben verricht;
  • vermeld de merkwaarden.
Wil je het “denkwerk” zelf doen en alleen het veldwerk uitbesteden? Vermeld dan ook de volgende zaken in je briefing:
  • informatie over de vragenlijst (aantal gesloten vragen, aantal open vragen);
  • aantal benodigde waarnemingen (ook wel netto steekproefomvang of completes genoemd);
  • veldwerkperiode;
  • oplevering: geef aan in welk formaat je de data wilt hebben opgeleverd. Gebruikelijk is het bij veldwerk een SPSS-bestand of een tabellenrapport te ontvangen; geef aan of de onderzoeksdata moeten worden gewogen. Zoja, lever dan ook een referentiebestand of universum aan en de gewenste weegmethode (RIM weging, propensity weging);
  • als er open antwoorden in de vragenlijst voorkomen, geef dan ook aan of deze moeten worden gecodeerd en lever de codelijst aan.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 67 vragen en antwoorden over Marktonderzoek.