Wat is buzz-marketing?

Buzz-marketing (ook wel fluistercampagne) zegt iets over het doel dat met deze vorm van campagnevoeren wordt beoogd, namelijk het creëren van buzz around the brand. De truc bestaat eruit om invloedrijke (pseudo-) objectieve bronnen te gebruiken om over positieve merkervaringen te vertellen. De bronnen kunnen zorgvuldig geselecteerde journalisten zijn die een artikel schrijven en zo hun trouwe schare lezers beïnvloeden. Ook worden opinieleiders ingezet die vervolgens hun peers beïnvloeden. De bedoeling is dat er een sneeuwbaleffect ontstaat (zie ook viral marketing) en steeds meer mensen worden gestimuleerd het product te proberen. Een mooi voorbeeld van buzz-marketing was de positionering van The Blair Witch Project. Via goedgeplaatste geruchten op Internet werd de hype rondom deze film gevoed, waardoor recetten van meer dan 140 miljoen dollar konden worden gerealiseerd tegenover een geschatte kostprijs van 25.000 dollar...
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 67 vragen en antwoorden over Marktonderzoek.