Op basis van welke kenmerken kun je segmenteren?

Segmenteren kun je doen op basis van sociodemografische kenmerken, zoals geslacht, leeftijd, gezinssamenstelling, woonplaats, opleidingsniveau of huishoudinkomen. Het voordeel van deze vorm van segmenteren is dat het redelijk eenvoudig is uit te voeren. Voor producten die duidelijk differentiëren naar leeftijd, geslacht of een ander sociodemografisch kenmerk is deze segmentatie veelal afdoende. Merkfabrikanten echter, die het van hun imago moeten hebben, zullen niet veel nut hebben van een segmentatie op basis van leeftijd. Daarom is in de jaren negentig van de vorige eeuw een andere vorm van segmenteren opgedoken, lifestyle segmentatie genoemd. Hierbij vormen mensen met vergelijkbare waarden-en-normen een segment. Voorbeelden zijn het Mentality-model van bureau Motivaction, Life and Living van Trendbox, Streetlife van Cendris of Personicx van Acxiom. De laatste jaren is er echter een derde segmentatiemethode die steeds meer in zwang raakt, en deze is gebaseerd op mensen met vergelijkbare behoeften. Het voordeel hiervan is dat met de kennis van de verschillende behoeften een marketingboodschap eenvoudig is in te vullen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 67 vragen en antwoorden over Marktonderzoek.