Wat is descriptief of beschrijvend onderzoek?

Descriptief onderzoek vormt verreweg het grootste aandeel in de totale markt voor marktonderzoek: het betreft hier onderzoek waarvoor voor de vuist weg meer dan 100 mensen systematisch worden geïnterviewd via de telefoon, via Internetpanels, via de huisdeur, in het winkelcentrum of schriftelijk. De vragenlijst is daarbij gestandaardiseerd, zodat iedere respondent op dezelfde wijze wordt ondervraagd en de resultaten met behulp van statistische methoden en technieken kunnen worden geanalyseerd.
Descriptief onderzoek is duur vanwege de relatief grote kostencomponent van het veldwerk in de totale kosten van het onderzoek. Bedenk dus ook hier heel goed van tevoren na of je marketing- of beleidsvraagstuk hiermee valt op te lossen. De onderzoeksvragen bij descriptief of beschrijvend onderzoek betreffen alle wat-vragen: wat is de totale marktomvang, naamsbekendheid, merkvoorkeur, waardering en attituden, het belang van productattributen, kanaalgebruik, mediagedrag en productgebruik. Descriptief onderzoek wordt weleens tweedefase onderzoek genoemd, omdat het idealiter gebruik maakt van de gegevens uit kwalitatief onderzoek, zodat je weet welke productattributen, welke emoties en attituden of welke stappen uit het koopbeslissingstraject van toepassing zijn om te worden gemeten.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 67 vragen en antwoorden over Marktonderzoek.