Welke marketingstrategieën zijn er?

“Er zijn zoveel marketing strategieën als marketeers.”
Het vakgebied marketing is met name de laatste tien jaar rijker geworden aan allerlei nieuwe marketingtactieken en -executies, zoals affiliate-, affinity-, ambush-, buzz-, cause related-, confusion-, database-, direct-, e-, export-, FAST-, field-, guerilla-, industrial-, internal-, jongeren-, keyword-, niche-, offensive-, permission-, pull-, push-, senioren-, tele-, test-, trade-, of viral marketing. Door de vaak overdreven aandacht voor deze tactische en operationele invullingen van marketing dreigen de echte strategieën ondergesneeuwd.

De bekendste strategiën zijn waarschijnlijk afkomstig van Porter en Kotler. Kotler onderscheidde drie generieke strategieën:
  • cost leadership
  • product differentiation
  • market segmentation
Volgens Kotler hebben ondernemingen twee manieren om zich op de markt staande te houden: door tegen lage kosten te kunnen produceren (cost leadership) of door unieke gedifferentieerde producten (product differentiation) op de markt te brengen. Immers leiden beide strategieën tot een maximale winstmarge per verkochte eenheid.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 67 vragen en antwoorden over Marktonderzoek.