Als je je oor te luisteren legt, heeft bijna iedereen een monster van een leidinggevende die er totaal niets van bakt. Ze geven nooit een complimentje, gaan altijd op het verkeerde moment op hun strepen staan en zadelen jou op met hun taken.
Elf jaar geleden, toen ik met coachen begon, dacht ik heel even dat ze gelijk hadden: de mensen die op zo'n manier klaagden over hun leidinggevende. Wat liepen er in Nederland toch veel beroerde leidinggevenden rond ! En wat hadden de mensen die ik coachte het toch slecht getroffen !
Gelukkig kwam ik er snel achter dat de meeste mensen na een paar coachingsgesprekken al anders over hun leidinggevende gingen denken. Niet omdat die leidinggevende was veranderd, maar omdat zij zichzelf anders waren gaan opstellen.
Bijna al die mensen hadden problemen met het ontvangen van leiding.
Hun leidinggevende moest voortdurend aantonen dat hij het wel waard was om hen te leiden. Zijn beslissingen moesten wel helemaal perfect zijn. Ze wilden ze pas uitvoeren als ze het evolledig mee eens waren. Van veel dingen die hun leidinggevende deed, hadden zij bovendien het gevoel dat zij het veel beter zouden aanpakken als zij op zijn stoel zouden zitten. En, wat nog duidelijker aantoonde dat de leidinggevende niet deugde: zij zaten nota bene taken te doen die hij eigenlijk hoorde te doen !
Het is duidelijk: leiding ontvangen is net zo'n kunst is als leidinggeven. En het valt te leren. Want natuurlijk behandelt jouw leidinggevende je slecht als je voortdurend bezig bent aan de poten van zijn stoel te zagen !
Als je daar mee ophoudt en 'gewoon' je eigen plek binnen de organisatie inneemt, verandert de houding van je leidinggevende onmiddellijk. Het enige wat je ervoor hoeft te doen, is je te focussen op je eigen taken. En je leidinggevende te gaan zien als iemand die je kunt vragen om de dingen die jij nodig hebt om je taken uit te kunnen voeren.
Heb je controle nodig, vraag om controle.
Heb je compimenten nodig, vraag om complimenten.
Heb je structuur nodig, vraag om regelmatig overleg.
Heb je ruimte nodig, vraag erom.
Krijg je desondanks niet wat je nodig hebt én lukt het je niet om je leidinggevende te respecteren, dan rest er maar één ding: op zoek naar een andere functie onder een andere leidinggevende.
Krijg toegang tot alle toepasbare kennis en gedeelde ervaringen met een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €200,—
Managementsite, kritisch, wars van hypes, interactief en altijd op zoek naar wat wél werkt.
Word een PRO
Ik ben met je eens over de kunst van leiding ontvangen, maar een leidinggevende moet de kunst van de leiding "geven" ook kunnen en willen beheersen. En ik ben niet eens met je stelling, zoals je in je artikel geschreven hebt : "Krijg je desondanks niet wat je nodig hebt én lukt het je niet om je leidinggevende te respecteren, dan rest er maar één ding: op zoek naar een andere functie onder een andere leidinggevende". Want zo eenvoudig is dat niet, vooral nu de arbeidsmarkt heel schaar is. Wat denkt je als ik met de volgende stelling kom "die leidinggevende dat de kunst van leiding (geven) niet beheerst kan inpakken en vertrekken". Op deze manier los je op een eenvoudige manier boel problemen op. Want naar mijn inzien de percentage van dit soort leidinggevende in Nederland jammer genoeg zijn niet klien.
drs. b. bahrami
Als je deze persoon tegemoet treedt met dingen als streberigheid, beter willen weten, bewijsdrang, show-off, powergames, lijdzaam verzet, deining maken of konkelfoezen, dan kun je er gif op innemen dat hij op een dag genoeg van je krijgt. Dan kun je wel weer verpotten, maar dat schiet niet op. Je kunt er zelfs voor zorgen dat jobhoppen een onderdeel van je functie is. Word interim manager.
Maar zelfs dát lost het probleem niet op. Dan kom je letterlijk jezelf tegen in multi-plo. Je zult in het spookhuis van het leidinggeven in elke spiegel jezelf zien, alleen . . . vermomd als “andersdenkende” medewerker. Vluchten kan niet meer.
Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer