Concurrentiekracht: De aanval is de beste verdediging

Columns

Onzekere markten dwingen bedrijven tot grote beslissingen. Bedrijven waar de cashflow onder druk staat of de klanten interesse verliezen, moeten vaak gedurfde stappen nemen om efficiënter te worden of meer concurrentiekracht te realiseren. Vaak vallen ze echter terug op ouderwetse oplossingen om het hoofd boven water te houden. Door de snelle technologische ontwikkelingen en globalisering kunnen bedrijven een beroep doen op andere oplossingen: in plaats van krimpen juist uitbreiden, in plaats van werknemers ontslaan juist aannemen. Oplossingen die niet tot grote uitgaven hoeven te leiden, maar wel meer opleveren.

Hier volgen vier oude denkpatronen die doorbroken moeten worden:

1. "Ik focus op het bekende en op bestaande markten"
In moeilijke tijden heeft men de neiging om bij beproefde en bekende principes te blijven. Een wijze les van succesvolle bedrijven zoals Google is echter dat ondernemingen voortdurend moeten innoveren en vooruitdenken.
Innovatie betekent nieuwe producten of diensten, maar ook het verkennen van nieuwe markten. Recent onderzoek toont aan dat in de meeste landen van de wereld internationaal opererende bedrijven beter presteren op het gebied van omzet en winstgroei dan bedrijven die zich enkel op de binnenlandse markt richten. Bovendien blijkt dat bedrijven die in het buitenland werkzaam zijn, al dusdanig van de toegevoegde waarde van deze markten profiteren dat ze er verdere investeringen willen doen.

2. "Uitbreiding is ingewikkeld en duur, daarom is dit niet het geschikte moment"
Voor een geslaagde expansie is beslist een investering in middelen en planning nodig. Markten moeten worden onderzocht en de regelgeving moet worden bestudeerd. Uiteraard neemt dit tijd in beslag. Toch zijn sommige obstakels, die een uitbreiding in de weg lijken te staan, vaak niet zo onoverkomelijk als men denkt.

Ongeveer een derde van bedrijven wereldwijd is van mening dat het grootste struikelblok bij een uitbreiding naar het buitenland het opzetten van een kantoor of werkplek in een ander land is. Het is echter mogelijk om investeringen en vaste kosten voor een kantoor in het buitenland te verlagen door gebruik te maken van virtuele kantoren of flexibele, kant-en-klare werkplekken. Hierdoor worden aanloopinvesteringen vermeden, kunnen bedrijven naar wens vergroten of verkleinen en hoeven zij zich niet bezig te houden met de inrichting.

3. "Mensen zijn duur, dus snoei ik in de personeelsbezetting of neem ik geen nieuwe werknemers aan"
Inderdaad, personeel vormt bij de meeste bedrijven de grootste kostenpost, maar het verlies aan talent kan ook betekenen dat men in eigen vlees snijdt. Daarom is het vooral van belang om te bedenken hoe de efficiëntie van het personeel verhoogt kan worden. Door werknemers flexibele werktijden en -plekken aan te bieden, wordt het woon-werkverkeer beperkt. De tijd die gewoonlijk in de file wordt doorgebracht wordt weer nuttig gebruikt en er ontstaat een hoop minder stress bij drukke werknemers. 41% van de bedrijven is van mening dat deze aanpak de productiviteit ten goede komt.

4. "Onze klanten weten dat we onder druk staan en tonen begrip"
Hoe groot de druk voor uw bedrijf ook is, laat dit nooit blijken in uw dienstverlening naar de klant. Het verlies van een klant zet immers meer op het spel dan de opbrengst van een enkele gemiste opdracht: hierdoor mist u ook terugkerende opdrachten en eventuele aanbevelingen door klanten.

Daarom kunt u er het beste alles aan doen om uw klanten tevreden te stellen op het gebied van producten, prijs, ondersteuning, algemene interactie en kwaliteit. Let op vroege signalen van ontevredenheid. Probeer echter wel om de druk van klanten om uw prijzen te verlagen, het hoofd te bieden. Bespreek alternatieven zoals een hogere kwaliteit of extra dienstverlening voor dezelfde prijs of bied behalve uw bestaande producten ook goedkopere basisversies aan.

Het is goed mogelijk dat de volgende jaren voor veel bedrijven een nog zwaardere dobber worden, maar misschien bieden de oude, defensieve manieren om hiermee om te gaan toch niet de beste kans op slagen. Ondernemerschap vraagt creativiteit en innovatie. De bedrijven die gaan floreren, zijn juist de ondernemingen die de zaken op een nieuwe en betere manier aanpakken. Dat kan betekenen dat ze buitenlandse markten aanboren, overstappen naar flexibele werk- en wervingsmethoden of andere manieren bekijken om hun kostbare tijd te managen. Kortom, ga er niet van uit dat een succesvolle strategie uit voorbije jaren ook de juiste manier is om uw bedrijf naar de toekomst te leiden.

Meer over Ondernemerschap

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Ondernemerschap