Iedereen die ooit een studie waarin organisatiekunde in voorkwam heeft gevolgd is vroeger of later geconfronteerd met het boek “Management en Organisatie” van Jan Eppink. Mijn exemplaar is uit 1989, toen ik begon aan de studie Personeelwetenschappen. Het neemt nog steeds een dominantie plaats in op mijn boekenplanken met vele meters management literatuur.

Ter gelegenheid van het afscheid van Eppink als hoogleraar, hebben een aantal vrienden en collega’s artikelen geschreven, herschreven of aangepast en die, als eerbetoon aan Jan gebundeld in een boek.

Management- of non-fictie boeken staan erom bekend dat ze drie bladzijden kennis, informatie, bevatten en verder gevuld zijn met voorbeelden, citaten en verwijzingen. Strategie maakt het verschil is een gunstige uitzondering op deze gewoonte. Vrijwel ieder artikel bevat nieuwe of vernieuwende informatie, soms verkregen uit onderzoek, soms door informatie uit diverse (wetenschappelijke) publicaties te combineren tot nieuwe inzichten. Soms door treffende analyses van gebeurtenissen, al dan niet historisch.

De artikelen zijn dan weer zwaar wetenschappelijk, dan weer populair wetenschappelijk, een aangename afwisseling voor de lezer.

Lees ook:

Concurrentiekracht: De aanval is de beste verdediging

Een korte blik op de inhoud.

De artikelen behandelen een groot aantal kennisvelden. De crisis, voor veel mensen een drama, maar voor wetenschappers, en dan niet alleen de economen, een geschenk uit de hemel, komt als eerst aan bod. Heeft de crisis geleid, zal de crisis leiden, tot andere strategieën?

Vervolgens komt de globalisering aan bod. Is er wel sprake van globalisering en zo ja, welke strategische beslissingen brengt globalisering met zich mee?
Innovatie, natuurlijk, het toverwoord, zo verkondigen velen in de strijd om te overleven. Treffend is het artikel over de elektrische auto, is dat de toekomst? Nee, het is een ontwikkeling die jaren terug in de koelkast is gezet.

Verandering, veranderprocessen, uiteraard ontbreekt ook dit onderwerp niet. Meteen gevolgd door strategie en mensen. Strategisch HR, waarin met name aandacht wordt gegeven aan Management Development en loopbaanbeleid.

Aansluitend wordt gefilosofeerd over strategie in de non profit, kan dit, gaat het, lukt het?

Recensie.

Maakt strategie het verschil? Deze stelling is een discussie waard.

Als je niet weet waarheen je wilt gaan, leidt iedere weg je daarheen”. Een variatie op een oud chinees spreekwoord. Een duidelijke doelstelling is voor ieder bedrijf, iedere organisatie, eigenlijk het uitgangspunt. Pas als je de doelstelling kent, kun je de weg gaan uitstippelen, uitwijkroutes vaststellen, beslissingsbomen bouwen. Zonder strategie is het moeilijk, zo niet onmogelijk de doelstellingen te bereiken.
Ik hoorde ooit een CEO zeggen: “als je je strategie bekend maakt, dan zorgt je concurrent wel dat je strategie mislukt” en juist daar ligt het pijnpunt.

Een strategie is te kopiëren zoals bijna alles in een organisatie. Met één uitzondering: medewerkers. De talenten en competenties van medewerkers, op elk niveau in de organisatie, zijn niet de kopieren. Juist daar ligt de concurrentiekracht van ondernemingen.
Ook strategie is het product van de denkkracht, de creativiteit, de visie, van mensen. Alleen als een bedrijf of organisatie over mensen beschikt met sterke strategische competenties, zal strategie het verschil kunnen maken. Helaas ontbreekt deze conclusie in het boek. Helaas is de visie op strategisch human resources management onderbelicht in het boek.
Maar verder is het zeker een ereplekje op de boekenplank na, als bron van informatie en als zeer nuttig naslagwerk. Bij mij krijgt het een plekje naast het standaardwerk van Eppink en Keuning.

Ad de Beer

Ad is eigenaar van F-ektief Business Coaching. Hij houdt zich met name bezig met het optimaliseren van bedrijven door de kracht van mensen, medewerkers.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Aanvulling: Het boek Strategie maakt het verschil dat door Ad de Beer is besproken is in de boekwinkel verkrijgbaar (ISBN 978 90 810914 7 3). Het boek is een uitgave van Mediawerf Uitgevers te Amsterdam.

x
x