De grootste ondernemersvalkuil van allemaal

Columns

Een van de belangrijkste eigenschappen voor een ondernemer is volhardendheid. Tegen de stroom in - en vaak tegen de adviezen van anderen - doorgaan op de ingeslagen weg. Vasthouden aan de droom. Zo’n cruciale kwaliteit heeft natuurlijk ook een indrukwekkende keerzijde. Die ontstaat als die volharding ontaardt in ontkenning van de realiteit. Menig businessmodel gaat ten onder aan verzet tegen de onontkoombare werkelijkheid.

Droom en werkelijkheid staan per definitie op gespannen voet. Ertussen laveren is de kern van scheppen en ondernemen. Maar wat als de droom wordt ingehaald door de feiten? Als alles in een andere richting wijst dan de ooit met volle overtuiging ingeslagen koers? Dat wat je wilt zien kan je verblinden voor wat er werkelijk is. Terwijl een koerswijziging op zijn plaats is.

De economische realiteit is kwetsbaarder en grilliger dan ooit. Zaak dus voor ondernemers en managers om het puntje van de stoel op te zoeken. Voor goed ondernemerschap zijn realiteitszin en wendbaarheid minstens zo belangrijk als droom en doorzetting. Hieronder negen tips om te voorkomen dat je op de middenstreep als versteend in de koplampen blijft turen.

  1. Volg trendwatchers en trendsetters en lees hun publicaties
    Staar je niet blind op je eigen markt of deelmarkt. Die maakt deel uit van een groter geheel. Ondernemers die gevoel ontwikkelen voor de maatschappelijke en economische “onderstroom” zijn sneller bij de les dan anderen.
  2. Lees je vakliteratuur en verzamel structureel marktgegevens en cijfers
    Luister goed naar je intuïtie. Maar als het nodig is zul je moeilijke beslissingen moeten onderbouwen met feiten. Niet alleen voor jezelf, maar juist voor de mensen die je mee wilt krijgen.
  3. Bepaal de kengetallen van je business en ontwikkel een zakelijk dashboard
    De grafiek met de stijgende lijn is een cartooncliché maar bevat waarheid. De thermometer voor de meeste organisaties bestaat uit niet meer dan 5 tot 7 relevante prestatie-indicatoren. Ken ze en monitor ze.
  4. Vraag je mensen waar ze zich zorgen over maken
    Je medewerkers zien en weten meer van de zaak dan je denkt. Weet waar zij wakker van liggen. Het is niet je taak als ondernemer om ze gerust te stellen. Luister écht naar ze. Je leert ervan en ze voelen zich serieus genomen.
  5. Zoek naar herhalingen, samenhang, en patronen in kritiek en waarschuwingen
    Niet elk wondje wordt een zweer. Niet elke druppel een regenbui. Het zijn de terugkerende zaken waar je alert op moet zijn. Wordt geen struisvogel.
  6. Maak regelmatig een SWOT-analyse en toets je keuzes en je handelen eraan
    Opschrijven en opsommen helpt. Wat in je hoofd maalt krijgt structuur op papier. Voor plussen en minnen heb je echt een pen nodig. Het ontnuchtert en je krijgt er bevestiging van.
  7. Zorg voor goede sparringpartners en overleg regelmatig met ze
    Tijdens de businessborrel blijft het meestal maar aan de oppervlakte. Vind twee of drie collega ondernemers die je graag meer toevertrouwt en doe aan intervisie. Maak hier een goede gewoonte van.
  8. Benoem je gevoel en uit het tegenover mensen die je kunnen helpen
    Doe je groot voor, maar niet groter dan je bent. Spreek over je twijfel en je zorgen met je businesspartners en medewerkers. Je zult verbaasd zijn over de hulpbereidheid. Ook bij je klanten.
  9. Wees optimistisch gestemd, maar voorkom dat je jezelf overschreeuwt
    Aan het roer ben je verantwoordelijk voor de koers. Maar ontken de ijsberg niet. Daarmee jaag je je bemanning de reddingsboten in. Zet iedereen op zijn plek. Alle hens aan dek.

Overtuiging en optimisme kunnen makkelijk omslaan in ontkenning en verzet. Wees mentaal lenig als een boeienkoning. Wie erkent dat hij vastzit vindt eerder een uitweg.

Wim Aalbers, meer blogs op www.bewegingindezaak.nl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Antonie Kerstholt
Volhardendheid en eigenwijsheid zijn kenmerkend voor succesvolle en niet succesvolle ondernemers.
Het verschil tussen succesvol en niet succesvolle ondernemers wordt dus niet door deze eigenschappen bepaald. Wel vaak door de factor geluk of gewoon pech.
Die conclusie kan ik trekken na ruim 35 jaar ervaring met ondernemingen waarvan de continuiteit niet geborgd (meer ) is.
De maakbare succesvolle ondernemer bestaat dan ook niet. Wel de ondernemer die volhardendheid en eigenwijsheid succesvol weet te koppelen aan de factor geluk.
Maar ook bestaat de ondernemer die met vallen en opstaan de continuiteit van zijn bedrijf heel lang weet te borgen en toch door domme pech het uiteindelijk niet redt. Bijvoorbeeld door iets simpels als een eurocrisis of vergelijkbare rampspoed.

Antonie Kerstholt is auteur van het boek "Ondernemen in zwaar weer" (2009)

Meer over Leiderschap