Channels
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Het zou heel goed zijn als eenieder er zo over dacht
Recent volgde ik een aantal seminars van de KvK
Ik vroeg een van mijn buurvrouwen of ze een onderneminsplan had.
Antwoord: “Nee want nu ben ik vrij, want ik ben ondernemer”
Daarna had ik bijna de intensive care nodig. Triest!

Jacques Joosten

Eindelijk iemand die mijn bezwaren tegen de ‘invuloefeningen’ van goedbedoelende instanties deelt. En vervolgens simpel vertelt wat een business plan is en moet inhouden. Op Internet vind je, naast de ‘invuloefeningen’ die met name het doel van de opsteller dienen (bank) verwijzingen naar business plannen als onderdeell van Prince2. Niet beschikbaar, tenzij je een bedrijfsabonnement neemt. Maar staat daar dan wel in wat je nodig hebt?
Aanvullende tip: begin vooral zelf te schrijven over je plannen en pik uit dit artikel of uit de ‘invuloefeningen’ in eerste instantie alleen de onderwerpen waar je al over hebt nagedacht. Als dat stáát is het aanvullen met noodzakelijke andere onderwerpen, bijvoorbeeld de zwaktes van het plan, hoe die te tackelen en de financiering, een veel eenvoudigere zaak. Dan blijkt dat je ook daar best ideeën over hebt.

Geachte heer, mevrouw,

Wat ik goed vond aan uw artikel waren voor mij met name de concrete vragen halverwege, die tot nadenken zetten. Uw artikel zet mij ook aan tot de wens naar meer informatie.

Ikzelf ben concerncontroller bij een grotere automotiveholding en ben op zoek naar een format voor een financieel beleidsplan.

Kunt u mij hieraan verder helpen?

Met vriendelijke groet,
Markeur Holding,

Etienne van Beek
Concern Controller

Carolien,
de kreet “invuloefening” is er slechts één van de talloze denigrerende kreten die ik in mijn langjarige ervaring als marketingman heb gehoord/gezien.

De personen die dit soort uitdrukkingen gebruiken vertonen als groep een grote homogeniteit: doeners!
Maar ook geen visie, niet echt helder, weinig abstractievermogen, bosbrandenblussers, paniekvoetballers, kippen zonder kop, marktkooplui, gelegenheidsdealtjes, handjeklappers, scharrelaars, druk-druk-drukkers etc. Ja, druk met herstellen van de rommel die ze zelf veroorzaakt hebben.

Dat komt omdat ze niet begrijpen dat het niet om de invulling van een lijstje gaat, maar om een ongoing proces, het doen, het ervaren waarbij je langzaam gaat begrijpen dat een bedrijf iets is als een gecompliceerde machine die je kunt besturen mits . . . je de gebruiksaanwijzing kent.

Even héél eerlijk antwoorden: ga je de lucht in met een piloot die de checklist vóór opstijgen achteloos overzijn schouder gooit met de kreet: “Vliegen doe je met je kont”?

Nee he?

Jos Steynebrugh
Marketing Consulent
http://www.changeenhancement.nl

Mijn hartelijke dank aan alle lezers die de moeite wilden nemen hun reactie op te schrijven!

In alle reacties proef ik dat men de mening met me deelt dat een businessplan niet een eenmalige productie moet zijn maar meer de neerslag van het zich ontwikkelende denken van de ondernemer.

Natuurlijk moet je als ondernemer soms je plan schrijven om er een externe partij mee te kunnen informeren en overtuigen. Dat is een goed moment om het businessplan voor dat moment vast te leggen. Maar dan ben je niet klaar met je ontwikkeling als ondernemer. Dus blijft het zinvol je plan met enige regelmaat bij te stellen en er je nieuwste inzichten in te verwerken.

Eén van de ondernemingen die ik als voorbeeld gebruik, volg ik vanaf de start, dus vanaf het moment dat ze begonnen aan het ontwerp voor hun bedrijf. Binnenkort gaan we bezien wat er na enkele maanden ontwikkeld is en veranderd in de omstandigheden en de inzichten van de ondernemers. Ik ben er van overtuigd dat hun businessplan er na het verwerken van hun inzichten weer beter uit zal zien. Beter, want hun inzichten zijn nu getoetst aan de praktijk.

Geachte heer Steynenburg,

Dat Internet veel gebruikt wordt om te schelden had ik wel gehoord, maar het was me nog niet overkomen. Dank voor deze verheffende ervaring.

Met de term ‘invuloefening’ doelde ik op een business plan sjabloon van een zekere instelling, waar het ‘schrijven’ gestuurd werd door een zo grote hoeveelheid macro’s, dat mijn beveiligingssoftware meteen op tilt sloeg. Nadat ik die had gekalmeerd bleek, dat strikt de door de macro’s gedicteerde volgorde moest worden gehanteerd en dat tekstvelden onder de strikt voorgeschreven koppen moesten worden ingevuld.

De mensen die mij kennen weten, dat ze niet te maken hebben met iemand die “geen visie, niet echt helder, weinig abstractievermogen, bosbrandenblussers, paniekvoetballers, kippen zonder kop, marktkooplui, gelegenheidsdealtjes, handjeklappers, scharrelaars, druk-druk-drukkers etc. Ja, druk met herstellen van de rommel die ze zelf veroorzaakt hebben…” Waar haalt u het vandaan!

Het artikel over het business plan van de heer Petrarca verdient dergelijke kritiek beslist niet. Het is goed geschreven en bevat een aantal zinvolle tips, ik kan het de lezers alleen maar aanraden. En dat heb ik in mijn kennissenkring dan ook gedaan.

[…] ook Businessplan maken: Opzet en werkwijze AKPC_IDS += […]

[…] met nog een artikel van Management Site “BusinessPlan maken: opzet en werkwijze” […]

Een goede hulp bij een bedrijfsplan stelt alleen maar vragen.
Vragen waar je over na moet denken, waar je onderzoek voor moet doen.
Een goed plan is een groeiboek en zou je ieder jaar moeten bijstellen voor je doelen op korte en lange termijn.
Veel ZZP ers die gedwongen voor zichzelf beginnen missen het ondernemerschap en hebben niet genoeg aan een voorgekauwd plan, die hebben een opleiding leren ondernemen nodig.
Dan komen ze er halverwege achter dat ze niet geschikt zijn in plaats van na een paar jaar modderen als ondernemer.
Ik vind het wel goed dat er dit soort stukken worden geschreven, alleen jammer dat de doelgroep die het zo nodig heeft een broertje dood heeft aan lezen.

Toon alle 9 reacties
x

Inloggen op ManagementSite.nl

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account?

Word gratis lid
x

Inloggen

of