Alle makelaars zijn lui

Columns

Natuurlijk, een makelaar is ook maar een mens. En een mens die het moeilijk heeft in deze tijd. Want net als veel andere ondernemers ziet ook de makelaar zijn omzet dalen. ‘Ja’, zegt ook de makelaar, ‘dat komt door de economische crisis.’ En natuurlijk komt het doordat banken geen hypotheken meer verstrekken. Doordat salarissen zijn bevroren. Doordat huizenbezitters hun oude woning niet meer verkocht krijgen. Door de Europese Unie, de euro, de Grieken en zo meer. Maar er is nog geen makelaar die zich bewust is van of die ik zelfs maar heb horen zeggen dat hij ook zelf bijdraagt aan zijn omzetdaling. Dat hij zelf geen enkel goed ondernemersidee heeft om de business weer op gang te brengen, geen enkele creatieve invalshoek weet te bedenken. Postertje voor het raam, fotootje in de etalage, advertentie in het krantje, dingetje op Funda en that’s it!

Meer doet-ie niet, wil-ie, of kan-ie niet. Want niet leuk, geen tijd, te moeilijk en – vooral - geen zin in. Daarom vind ik ze lui.

Ken ik al die makelaars dan zo goed dat ik daar zomaar zo’n onverbloemd oordeel over mag vellen? Nee hoor, helemaal niet. Ik ken er een paar een beetje, meer is dat niet. Maar als ik gewoon om mij heen kijk en af en toe eens praat met mensen die hun huis graag willen verkopen, dan wordt het beeld mij vanzelf en haarscherp duidelijk: de gemiddelde makelaar doet nog precies hetzelfde als pakweg vijf jaar geleden. Dat werkt nu dus niet meer! Maar dat wist u al, want u hebt het met z’n allen moeilijk.

In mijn omgeving zijn er mensen die hun huis graag zouden verkopen. Daar zijn verschillende redenen voor, maar de essentie is: de stapel–stenen-met-dak omzetten in euro’s. Héé… is dat nou niet precies waar een makelaar goed in zou moeten zijn?
Wie verklaart er dan hoe het komt dat die mensen in mijn omgeving zonder uitzondering ontevreden zijn over hun makelaar?
‘Hij doet niks’, hoor ik van ze. ‘Ik zal ‘m eens bellen want ik heb al een eeuwigheid niks van ‘m gehoord’, vertelt iemand anders. ‘Ik betaal zijn rekeningen voor advertenties en Funda en verder gebeurt er niets’, weet een derde. Als ik vraag hoeveel kijkers de makelaar heeft doorgestuurd dan is het antwoord onveranderd: nul!
‘Maar we krijgen wel een poster voor een open dag’, voegen ze er soms aan toe. En ja, daar rinkelt de makelaarskassa alweer. Want alleen de zon gaat voor niks aan de gang.

Sommigen in mijn omgeving worden strijdvaardig wanneer zij zich realiseren dat de makelaar wel veel kost maar (bijna) niks presteert. ‘Ik zal hem vanavond eens bellen en hem vragen wat hij denkt voor mij te gaan doen’, zeggen ze dan. Maar zij beseffen heel goed dat ze eigenlijk hevig vast zitten aan hun makelaar. ‘Ja, ik heb er nu al zoveel geld ingestoken. Ik heb geen zin om dat allemaal weer opnieuw te moeten doen en dan in precies hetzelfde schuitje terecht te komen bij een andere makelaar’, is hun – overigens steekhoudend – argument.

Samengevat is hun conclusie: wij weten de weg niet zo goed dus we hebben een deskundige makelaar nodig om ons huis te verkopen. Welke makelaar we kiezen maakt daarbij eigenlijk niet uit en we wachten maar af of het er ooit van komt. En ondertussen betalen we aanzienlijke bedragen voor inspanningen die aantoonbaar zonder resultaat blijven.

Een van mijn kennissen heeft zijn uiterst aantrekkelijke appartementje in de betaalbare prijsklasse al ruim anderhalf jaar te koop staan en er is al die tijd letterlijk nog niemand komen kijken. Hoe u daar tegenaan kijkt, dames en heren makelaars, weet ik niet, maar volgens mij noemen we dat een wanprestatie.

Dus wat dacht u ervan om uit uw comfortzone te komen en iets anders te proberen? Want tot nog toe doen jullie met z’n allen meer van hetzelfde en hoop je met elkaar dat er een ander resultaat uit rolt. Dat is net zoiets als op de ‘a’ drukken op je toetsenbord en hopen dat er ooit een keer een ‘b’ op je scherm verschijnt.

Hoe zou het zijn als u eens ging experimenteren met no cure, no pay? Of met een inruilactie, waarbij de verkoper zijn oude huis kan inruilen wanneer hij via u een nieuw huis koopt? Als de autobranche dat kan, dan kunt u dat ook? Als u maar wilt!

Hoe ga jij je als makelaar/ondernemer onderscheiden van die andere aanbieders? Hoe ga je je orderportefeuille vullen en weer legen? Hoe ga je weer courtage opstrijken? Hoe ga je weer doen wat je zegt dat je doet?

Stop met wijzen naar de crisis, stop met roepen dat de hypotheekverstrekkers niet meer willen, stop met zelfbeklag. Want je kunt natuurlijk in het cirkeltje blijven rondlopen en blijven geloven in je eigen misère en misschien word je er nog wel lekker ziek van ook. Maar het zal je niets anders opleveren dan meer van hetzelfde. Of erger!
Dus héé… blijf je lui?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jeroen
Het is duidelijk dat de schrijver, zoals hij zelf aangeeft geen verstand van zaken heeft. Hij benadrukt het imago dat er is. Ik zou deze trainer nooit inhuren, omdat hij geen nieuwe kijk op de wereld heeft, maar slechts meepraat. Niet vernieuwend.

Er zijn zeker een aantal makelaars vernieuwd bezig. Zo is woningruil tot stand gekomen op funda dankzij een makelaar in Friesland. Daarnaast zijn er meer initiatieven.

Inderdaad zijn er ook luie makelaars, net als luie trainers.

Probleem zit hem in consumentenvertrouwen, het uitknijpen van de jonge generatie Nederlanders (starters), het structureel niet willen dalen met de prijs omdat er dan een ton restschuld ontstaat (gezien de hoogte van de vraagprijs niet gedekt door NHG) en in het continue veranderen van de spelregels.

Dit artikel getuigt van veel intelligentie, maar is alleen cosmetisch en vertoont geen inhoud.
Peter Veldkamp
Leon Romeyn is zo te zien uit de tijd van de makelaar die hij beschrijft.
Jeroen Bouwman
Dit artikel had over elke beroepsgroep geschreven kunnen worden. Een beetje rondkijken en dan conclusies trekken. Zo kan je iedereen als lui of als innovatief bestempelen. Het ligt er maar aan door welke bril je wilt kijken.

Ook in de makelaardij vinden er diverse innovatieve ontwikkelingen plaats. Deze ontwikkelingen betreffen nieuwe manieren van verkoop en presentatie, maar ook de wijze van werken.

Kijk goed en zie.
En oordeel dan pas.
Leon Romeyn
Oei, oei, oei, blijkbaar ben ik op een paar gevoelige teentjes gaan staan. Geeft niks, daar zijn ze voor.
Joyce Zwambag
Ik voel mij genoodzaakt te reageren om de makelaar te verdedigen die het - in mijn ogen onverkoopbare - huis van mijn overleden vader binnen enkele weken voor een goede prijs wist te verkopen.

Niet door allerlei moderne tools in te zetten, maar gewoon door te doen wat een makelaar hoort te doen: potentiële kopers verleiden.

Naast de traditionele vermelding op Funda heeft hij flyers verspreid in de buurt, mensen die eerder geïnteresseerd waren in andere huizen in zijn portefeuille actief benaderd en mensen die het huis hadden bezichtigd actief nagebeld. Niet heel spannend misschien, maar wel effectief.

En hij heeft mij veel werk uit handen genomen, zodat ik er geen omkijken naar had. Deze makelaar, Jan Wolters uit Nieuwegein, is zijn courtage dus meer dan waard geweest!

Meer over Creativiteit