Channels

Geen verrassing: uit onderzoeken blijkt dat de ondernemer die zich onderscheidt sneller en langer succesvol werkt dan collega’s. Hoe? Door altijd wakker te blijven en nieuwe mogelijkheden te zoeken. Echter juist de meer ervaren ondernemer ‘slaapt weleens wat in’. 

Haalt u een goede omzet? Mooi, maar geen reden op uw lauweren te rusten. Die omzet kan verder omhoog. Onzichtbaar in het positieve totaalbeeld is misschien een slecht verkopend onderdeel. Analyseer uw omzet, en snijd onverbiddelijk. Emotionele banden ( ‘vader maakte er het bedrijf groot mee’) kunnen verblinden. Ook kan het zijn dat uitverkoop of een speciale actie veel omzet oplevert, maar een minimale winstmarge. U verdient een eerlijke prijs, en heeft die nodig.

Veel ondernemers struikelen over de eigen groei. Soms start de neergang als vast personeel wordt aangesteld, een filiaal wordt geopend of met export wordt begonnen. Want al die aanlokkelijke dingen kosten geld, vragen meer omzet, eisen meer visie. Het advies: rustig aan. Ook in incidentele gevallen. Stel, er valt een grote eenmalige opdracht binnen te halen. Verleidelijk? Niet altijd. Heeft u niet genoeg mankracht, moet u extra investeren, moet u veel extra hulp inhuren? Dan kunnen kosten -als het later ontslaan van personeel of capaciteitsuitbreiding- het project achteraf tot verliespost maken.

Verlaag uw werkingskosten. Onderzoek heel zorgvuldig aan welke posten, bijvoorbeeld reiskosten of briefpapier, uw bedrijf geld uitgeeft om zijn product of dienst te produceren. Organiseer regelmatig besprekingen over kostenbeperking en vraag uw personeel om ideeën. Zijn er uitgaven waarop u kunt besparen zonder een negatief effect op de winst? Het antwoord is altijd ja, als u maar goed genoeg zoekt.

Lees ook:

Wakker liggen voor ondernemers

Niet de klant krijgen maar de klant vasthouden levert de grootste winst op, in tegenstelling tot wat altijd gedacht wordt. Juist die vaste klant is begerenswaardig. De klant schat service vaak hoger in dan een kiloknaller-prijs. Repareert u een kleinigheid ook gratis voor een goede klant als de garantietermijn voorbij is? Misschien voor de grotere aankopen eens een kaartje in de bus van de klant laten vallen waarop deze kan aangeven of alles naar wens is geweest. Diversifieer uw productgamma. Probeer nieuwe productlijnen aan bestaande klanten te verkopen en nieuwe klanten aan te trekken door uw productgamma uit te breiden. Laat niet-rendabele producten vallen en concentreer al uw energie op de rendabele.

Een klacht? Een Consumentenbond-waarheid is dat achter elke klacht tien niet-klagende maar wel ontevreden klanten schuilgaan. Door de reden tot klagen weg te nemen, voorkomt u ‘onzichtbaar’ weglekken van klanten. Eventueel financieel iets toeleggen op een product dat niet bevredigend was, kost minder dan uw klanten zien vertrekken. Denk op lange termijn!

Tijd is geld

Hard werken is niet genoeg. Analyseer het rendement van uw activiteiten. De gemiddelde ondernemer heeft weinig kaas gegeten van time management. Remedie: een week lang van uur tot uur bijhouden. Grote kans dat u een aantal mogelijkheden voor tijdsbesparing opvallen. Bijvoorbeeld door uitbesteden van taken aan anderen die het beter en sneller kunnen, of door verouderde apparatuur te vervangen. Durf dingen uit handen te geven en laat een ander daar dan ook de verantwoordelijkheid voor dragen. U zult er beter van slapen!

Het E- boek Ondernemerschap biedt inzichten en tips voor goed ondernemerschap. Ondernemerschap is in dit boek  iets dat niet alleen voor de top van het bedrijfsleven is weggelegd. In moderne organisaties is het wenselijk dat elk niveau van de organisatie ondernemerschap laat zien. Ook publieke organisaties zijn gebaat bij goed ondernemerschap

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in de media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bronnen. Bron: Bizz.be

 

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x