Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Mooi verhaal.

Ik heb op enig moment het boekje “Help de ijsberg smelt” van John Kotter gelezen, DE verandergoeroe van Harvard. Ik was te gast bij zijn Foces Conferences college in 2008 en ging daar naar toe met de verwachting dat John Kotter zijn stappen in changemanagement zou doornemen, van de “sense of urgency” tot “stick to it”.

Hij besteede er wel even aandacht aan, maar het grootste deel van zijn betoog ging over leiderschap, empowering, teamspririt en het veschil tussen managen en leiden.
Dat heeft mijn kijk op managen ontzettend beinvloed. Sindsdien maak ik uitdrukkelijk onderscheid tussen managen en leiden. In dat verband schrijf ik over NIEUW leiderschap, op basis van het Handvest “Nieuw Leiderschap”, waarin nieuw staat voor Servant-Leadership.

Zolang we niet begrijpen, dat de cultuur en de mensen bepalend zijn voor veranderen, verbeteren en innovatie komt er geen klap van terecht.

Neem alleen maar het invoeren van Het Nieuwe Werken. ICT en Facility Management moet ondersteunend zijn. Aanvliegen vanuit ICT WERKt niet. Bij HNW hoort de slogan “van Controle naar Vertrouwen”. Oude (Taylor) denkers en managers begrijpen dat niet of durven niet los te laten. NIEUWE leiders begrijpen het wel. Die weten dat het gaat om talentmanagement en het winnen van de “war for talent”.

Tot slot: Ik kom de naam Kotter vaak tegen in HBO scripties, als het gaat om veranderen. Wat je van ver haalt…Ik raad iedereeen aan om professor Jaap Boonstra te volgen. Die heeft bewezen dat zijn aanpak echt WERKT.

@ your service

Dag Koos,

Dank voor je reactie. Goeroes zetten het denken uit en niet aan. Net als leiders, die alleen bestaan bij de welwillendheid van volgers om zelfs tegen beter weten in te volgen. Ben benieuwd waarom jij denkt dat de aanpak van Jaap Boonstra werkt en waarop dat dan is gebaseerd? Wat je beschrijft is nog steeds een principiele ongelijkheid tussen zij die denken het te weten en mensen die zich laten inpalmen. Een kunstenaar laat zich niet ringeloren door welke zogenaamde zelfgeproclameerde of gepropageerde goeroe dan ook. Of die nu Kotter of Boonstra heet mag niet bommen.

Gr. Hugo

Goed stuk Hugo.

Ik herken veel van wat je schrijft. De meest prachtige rapporten en voorstellen rollen uit de kokers van gerenommeerde consultant bureaus. Naast dat het veel geld en tijd kost om dit op te stellen, zijn veranderprocessen die worden “opgelegd” niet heel effectief. Zo’n 80% van de veranderprocessen mislukt op deze manier. Zelf helaas ondervonden in het verleden.

Ken je het boek: “Veranderen met gezond verstand”van Cees Min? Jouw stelling dat je moet “stoppen met het vooraf proberen om een creatief vormingsproces in een planmatig en gerationaliseerd keurslijf te naaien”, wordt daarin onderbouwd met praktijk voorbeelden.

En bovendien kom je onderweg van alles en nog wat tegen, waardoor je continue moet bijsturen. Dat vergt creativiteit en flexibiliteit. Het tot achter de komma beschreven veranderplan is dan al niet meer te volgen.
Cees heeft recentelijk 2 artikelen geschreven “Leidinggeven aan het Niet Weten”en “Koerszoekend Leidinggeven” die hier ook goed bij aansluiten. Ook interessant in dit kader is de whitepaper “the Humanizing Turn” .
Je vindt ze op de website van ResetManagement onder “hoe geef je leiding in de moderne tijd”

groet,
Carla
.

x
x