Mag een webwinkel of -site geoblocking toepassen?

Bij geoblocking wordt de toegang tot een bepaalde dienst ontzegd, gebaseerd op de geografische locatie van de consument. Dit wordt gecontroleerd aan de hand van het IP-adres van de gebruiker. Het gaat hier om een veel toegepaste methode: maar liefst 68% van de aanbieders van digitale content past geoblocking toe. Dit heeft soms te maken met auteursrechten. Zo zullen aanbieders van videostreamingdienst die films of series aanbieden, een licentie moeten hebben van de rechthebbende. Vaak zijn deze rechten beperkt tot één land. Ook wordt het ingezet bij het tegengaan van fraude met pinpassen. Door het standaard blokkeren van pinpassen buiten Europa is de schade door skimming sterk afgenomen. En bij webwinkels worden buitenlandse kopers vaak geweerd. Meestal willen de webwinkels zelf niet leveren naar het buitenland, maar het komt ook voor dat leveranciers het verbieden in verband met strategische keuzes.
Deze laatste vorm van geoblocking zou volgens de Europese Commissie wel eens in strijd kunnen zijn met het mededingingsrecht. Daar waar partijen eenzijdig beslissen om consumenten uit een andere geografische locatie te weren is er geen probleem. Pas als twee of meer partijen een overeenkomst sluiten waarbij dergelijke afspraken gemaakt worden, kan inbreuk gemaakt worden op de mededingingsregels. Het valt te verwachten dat de belemmeringen die het auteursrecht met zich mee brengen zullen weggenomen, waardoor de grensoverschrijdende portabiliteit van online diensten wordt gestimuleerd en het gebruik van geoblocking ingeperkt.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 236 vragen en antwoorden over Internetrecht.