Wat zijn de praktische gevolgen van de beperking van geoblocking?

Klanten uit de Europese lidstaten door de beperking op geoblocking kunnen onbeperkt prijzen vergelijken en tegen dezelfde voorwaarden die de verkoper voor zijn lokale klanten hanteert.
overal in de Europese Unie online shoppen. Dit houdt in:
  1. Weigeren en doorsturen van klanten - Webshops mogen geen verkoop aan klanten weigeren op basis van hun nationaliteit, verblijfplaats of plaats van vestiging. Het is niet toegestaan om een klant automatisch door te sturen naar een andere versie van de website, zonder zijn expliciete toestemming. Wat vaak voorkomt is dat een webshop verschillende platformen gebruikt voor verschillende landen, bijvoorbeeld webshop.nl (voor Nederlandse klanten), webshop.be (voor Belgische klanten) en webshop.de (voor Duitse klanten). Door middel van geolocatie-technieken worden Duitse klanten op basis van hun IP-adres rechtstreeks doorgestuurd naar webshop.de, ook al klikken ze in eerste instantie op webshop.nl. Een webshop mag nog steeds geolocatie-technieken gebruiken om de locatie van de bezoeker van de website te achterhalen, maar voor Duitse klanten moet dan expliciet toestemming gevraagd worden om ze door te sturen naar de Duitse versie van de website. Dit kunt is uitvoerbaar door bijvoorbeeld een pop-up scherm te tonen waarin de Duitse bezoeker wordt gevraagd of hij webshop.nl wil bezoeken of liever webshop.de, waar aanbiedingen worden getoond die meer op de Duitse markt zijn gericht en waar levering in Duitsland mogelijk is. Ook met deze toestemming moet het nog mogelijk zijn om op eenvoudige wijze terug te keren naar de website waar de klant in eerste instantie terecht wilde komen. De toestemming mag worden opgeslagen, maar er moet aan de klant de mogelijkheid worden geboden om de toestemming op elk moment in te trekken. Dit kan gedaan worden door bijvoorbeeld bovenin de website een optie ‘country-selector’ met vlaggetjes aan te bieden, waar de klant actief kan schakelen naar de andere (buitenlandse) versies van de website;
  2. Prijzen, betaalmethodes en inrichting bestelproces - Webshops hebben de vrijheid om verschillende voorwaarden en prijzen te hanteren op websites in meerdere landen en op uiteenlopende verkoopkanalen. Het is wel belangrijk dat alle Europese klanten dezelfde toegangsmogelijkheden tot de verschillende versies van de website hebben. Een webshop mag echter nog steeds hetzelfde product op webshop.nl goedkoper aanbieden dan op webshop.de.
  3. betaalmethode - Webshops mogen zelf kiezen welke betaalmethodes ze aanbieden. De vervolgens door de klant gekozen betaalmethode mag niet geweigerd worden op basis van de locatie of het IP-adres van de klant. Een webshop is niet verplicht om voor elke buitenlandse klant een betaalmethode aan te bieden waarmee hij een bestelling kan plaatsen. Voldoende is om dezelfde methoden aan de buitenlandse klanten aan te bieden, als die aan de lokale klanten aangeboden wordt. Het feit dat de buitenlandse klant geen beschikking heeft over iDEAL komt niet voor rekening van de webshop.
  4. Limieten - Een webshop mag ook geen limieten hanteren voor buitenlandse klanten: dat bijvoorbeeld met een Duitse creditcard maar tot een bedrag van € 50,- uitgegeven mag worden op webshop.nl, terwijl Nederlandse klanten tot boven dat bedrag met creditcard kunnen betalen.
  5. Bestelporces - Webshops ervoor moeten zorgen dat het bestelproces zodanig is ingericht dat een buitenlandse klant het bestelproces kan doorlopen. Er mag bijvoorbeeld niet worden geforceed dat er een Nederlands adres bij het factuuradres ingevuld moet worden. Wat betreft het leveringsadres is dit nog wel toegestaan, wanneer u op webshop.nl voor alle klanten alleen levering in Nederland faciliteert. De nieuwe regels verplichten namelijk niet tot leveren over de grens, indien de webshop dat niet wenst.
  6. Levering naar het buitenland - Webshops zijn niet verplicht om producten buiten hun leveringsgebied te leveren. Een webshop.nl mag de verkoop aan Duitse klanten niet weigeren, maar is niet verplicht om in Duitsland te leveren als deze voor alle klanten slechts bezorging in Nederland aanbiedt. Het is dus wenselijk om duidelijk te informeren over het leveringsgebied. Maar als een webshop aan Nederlandse klanten de mogelijkheid biedt om naar Duitsland te leveren, dan moet een buitenlandse klant deze optie ook hebben.

 
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 236 vragen en antwoorden over Internetrecht.