Wat zijn regels voor terugbetaling aan de consument?

Een consument die iets op internet koopt, kan zijn aankoop binnen 14 dagen na ontvangst ongedaan maken. Voor het terugbetalen na het annuleren van de volledige bestelling gelden met name de volgende regels:
  • De webwinkel moet de consument die zijn aankoop ontbindt binnen 14 dagen zijn geld terugbetalen;
  • De webwinkel moet álle betalingen die hij van de consument heeft ontvangen terugbetalen, dus ook de eventueel betaalde bezorg- en andere bijkomende kosten. Op de website mag dus niet worden vermeld dat alleen het aankoopbedrag wordt terugbetaald. Bij annulering van een deel van de bestelling hoeft de webwinkel de bezorg- en andere bijkomende kosten niet terug te betalen;
  • De kosten voor het retour sturen komen voor rekening van de consument als dit ten minste vooraf is gemeld;
  • De webwinkel moet terugbetalen met hetzelfde betaalmiddel als waarmee de consument heeft betaald. De webwinkel mag dus alleen een tegoedbon geven als de consument met een tegoedbon heeft betaald;
  • De webwinkel moet consumenten op zijn website duidelijk en juist informeren over deze regels.
Webwinkels die hun klanten onjuist informeren over terugbetaling of die in de praktijk de regels niet naleven riskeren een last onder dwangsom of een boete van maximaal € 450.000 euro per overtreding.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 236 vragen en antwoorden over Internetrecht.