Hoe wordt de autorisatie bij een digitale handtekening geregeld?

Het is belangrijk om de juiste authentificatie te doen van de partij die zal ondertekenen. Dit wordt standaard gedaan op basis van een e-mailadres. Deze is uniek en dus heeft alleen een geautoriseerde persoon er toegang toe. Mocht dit niet voldoende zekerheid bieden, dan zijn er aanvullende opties. Zo kan er een wachtwoord op het document worden gezet dat apart aan de ontvanger kan worden gecommuniceerd.
Het is daarnaast ook mogelijk om gebruik te maken van zogenaamde tweefactor-authentificatie. Hierbij wordt een extra stap ingebouwd tijdens het inlogproces voor de persoon die zal gaan ondertekenen. Dit wordt gedaan via het principe van 'something you know or have', oftewel iets wat alleen die persoon kan weten of hebben. Concreet gaat het dan om een unieke code die per sms verzonden wordt naar de mobiele telefoon van degene die moet tekenen. Pas als hij die code heeft ingevoerd, kan hij bij het document komen om verder te gaan met ondertekenen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 236 vragen en antwoorden over Internetrecht.