Wat is een casemanager?

Bij het opstellen van een plan van aanpak spreken werkgever en werknemer tevens af wie de gemaakte afspraken gaat bewaken; de casemanager. De rol van casemanager kan variëren van een administratieve - tot een meer procesmatige invulling. In het ene geval beperkt de casemanager zich tot het schriftelijk vastleggen van gemaakte afspraken. In het andere geval speelt de casemanager een actievere rol en is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het regelmatig evalueren en bijstellen van het plan en het 'volgen' van de verschillende partijen (werkgever, werknemer, arbodienst, behandelaars) in hun deel van de afgesproken acties.

Casemanagement wordt op verschillende manieren georganiseerd, onder andere afhankelijk van:
  • Omvang van het bedrijf; grote bedrijven vullen de functie vaker zelf in dan kleinere bedrijven.
  • Aard van het bedrijf: bedrijven met een grote variatie aan functies kiezen eerder voor het zelf organiseren van casemanagement dan bedrijven met een homogene functieopbouw.
  • Risicoprofiel van het bedrijf; bij hoge verzuimcijfers, in frequentie, maar zeker ook in duur is het aan te bevelen dat gekozen wordt voor intern casemanagement.
In veel gevallen zal de casemanager de direct leidinggevende zijn of een P&O adviseur. Ook is het mogelijk om via een re-integratiebedrijf of arbodienst een casemanager in te huren. De verantwoordelijkheid voor het re-integratieproces blijft echter bij werkgever en werknemer liggen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 110 vragen en antwoorden over Re-integratie.