Channels

Je kent ze vast wel; al die gedachtes in je hoofd, die zorgen dat je niet de dingen doet die je wilt. Je wilt graag een andere functie of baan, maar je doet niets. Je wilt graag tegen je collega zeggen wat je dwars zit, maar onderneemt geen actie. Je wilt nee zeggen tegen een opdracht en toch doe je het niet.

Wat is er aan de hand?

Onze belemmerende overtuigingen zitten je dwars, ik noem ze vaak interne saboteurs. Wat zijn dat dan?

Lees ook:

Saboteren van verandering

Gedrag komt voort uit overtuigingen. Dat zijn (voor)oordelen, ideeën of meningen die je over van alles en nog wat hebt. Bedenk dat je wel 60.000 gedachtes per dag hebt en de meeste daarvan zijn overtuigingen. Geen wonder dat je soms gek wordt van jezelf. Zo’n 95% van deze overtuigingen heb je veelal onbewust aangenomen voor je 22ste jaar. Deze overtuigingen ontstaan vanuit opvoeding, vrienden, familie, school en de cultuur waarin je opgroeit.

Overtuigingen bepalen je manier van communiceren en het gedrag dat je (veelal onbewust) kiest. Stel; je bent opgevoed met het idee dat mensen niet te vertrouwen zijn. De kans is groot dat je deze overtuiging onbewust overneemt. Je gedrag is een afgeleide van deze overtuiging. Je gedrag zal heel anders zijn als je de overtuiging hebt dat mensen wel te vertrouwen zijn.

Je zou nu kunnen denken dat overtuigingen niet te veranderen zijn. Het tegendeel is waar: Overtuigingen zijn wel degelijk te veranderen! Overtuigingen zijn van jezelf, ook al heb je ze ooit onbewust aangenomen. De kreet; ‘zo ben ik nu eenmaal en dat kan ik niet veranderen’ komt bij deze dus te vervallen. ☺ Je kunt wel veranderen!

Hoe dat je dat?

Stap 1 Ontdek de interne saboteurs. De kunst is om bij jezelf na te gaan welke overtuigingen helpend en belemmerend zijn. Een voorbeeld: je wilt graag tegen je collega zeggen wat je dwars zit en toch doe je het niet. De interne saboteurs zijn dan bijvoorbeeld: “Ik wil aardig gevonden worden en ga de confrontatie niet aan”. Of: “Ik weet nooit wat ik moet zeggen als ik niet weet hoe de ander reageert.” Ga op zoek naar jouw belemmerende overtuigingen en schrijf ze op.

Belemmerende overtuigingen komen altijd voort uit angst. De uitdaging is om die angst in de ogen te kijken, te weten waar jij je druk over maakt. Stel jezelf de vraag hoe reëel die angst is en of die angst ooit uitgekomen is.

Stap 2 Accepteer dat je belemmerende overtuigingen hebt. Klinkt misschien tegenstrijdig. Toch is dit de crux! Belemmeringen zul je altijd houden. De kunst is alleen om bewust te worden van je eigen interne saboteurs. Acceptatie is dan de springplank naar nieuw gedrag. Acceptatie zorgt altijd voor rust en ontspanning en maakt plaats voor het creëren van helpende overtuigingen.

Stap 3 Maak vervolgens de stap naar het kiezen van een helpende overtuiging. In het gekozen voorbeeld kan een helpende overtuiging zijn dat je open en eerlijk bent in de dingen die je bezig houden.

Stap 4 Ervaar de helpende overtuiging en ontdek dat je gedrag automatisch veranderd. Zie het niet als een truc maar als een verandering van je manier van ‘zijn’.

Geloof dit niet omdat ik het zeg. Ervaar het gewoon en kijk of het werkt!

Wat levert dit op?
Je werkt moeitelozer
Je werkt vanuit rust en ontspanning
Je kiest voor wat jij wilt en onderneemt actie
Je draagt veel meer bij in je werk

Deze oefening klinkt eenvoudig, nietwaar? De theorie is uiterst simpel. Maar ik weet als geen ander dat de praktijk weerbarstig is en dat het veel moed, aandacht en lef vraagt om te veranderen.

Hartelijke groet,
Marjan Haselhoff

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x