Het Nieuwe Werken; nieuwe of oude kost?

Columns

De afgelopen jaren is al veel geschreven over Het Nieuwe Werken. Maar hoe nieuw is dit eigenlijk voor managers?

Waar staat HNW  voor? Het Nieuwe Werken lijkt in eerste instantie te gaan over thuiswerken. Voor managers betekent dit dat ze veel meer vertrouwen en verantwoordelijkheid moeten geven. En ze zullen werknemers meer keuzevrijheid moeten geven over de inrichting van het werk. Ook zijn er organisaties die HNW zien als een andere manier van werken waarbij dezelfde uitgangspunten als hierboven genoemd worden.
Kortom: HNW lijkt over een andere manier van managen te gaan. Maar hoe nieuw is dit eigenlijk? Beter geformuleerd: zijn deze uitgangspunten niet al lang doorgevoerd binnen organisaties waar effectieve managers werken?

Is het niet een primaire taak van een manager vertrouwen te geven, mensen te wijzen op hun verantwoordelijkheid en daardoor mensen te stimuleren in het geven van vrijheid hoe ze hun werk inrichten? Los van het feit of mensen wel of niet thuiswerken?

Mijns inziens zijn deze uitgangspunten niets nieuws. Ik durf zelfs te stellen dat dit noodzakelijke voorwaarden zijn voor effectieve managers. Al negen jaar begeleid ik organisaties en merk ik dat deze uitgangspunten cruciaal zijn om je werk als manager effectief te doen.

Toch worstelen veel managers met het geven van vertrouwen, vrijheid en het neerleggen van verantwoordelijkheid bij hun mensen. Met HNW, en dan met name met thuiswerken, wordt alleen pijnlijk duidelijk hoe moeilijk het is deze uitgangspunten werkelijk na te leven. Voorheen kwam je er als manager misschien nog mee weg om niet voldoende vrijheid te geven e.d.. Maar met thuiswerken moet je wel.

Hoe komt het dat deze uitgangspunten zo lastig zijn toe te passen in de praktijk?

Belangrijk is om je eerst het volgende te realiseren. Wanneer JIJ het lastig vindt mensen vertrouwen te geven is dat JOUW probleem. We hebben een menselijke neiging om snel de schuld van onze problemen bij anderen neer te leggen. Denk niet; waarom pakken zij het vertrouwen niet of waarom nemen ze niet meer verantwoordelijkheid. Bedenk wel: Waarom lukt het JOU (nog) niet je mensen het vertrouwen te geven.

Dit is een belangrijke stap. Op deze manier neem je verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag. Je ziet in dat jij degene bent die moet veranderen als jij dit als een probleem ervaart.

Stap twee is dat je gaat begrijpen waarom jij bepaalde zaken lastig vindt. Wees je bewust van je valkuilen. Kortom; leer jezelf goed kennen. Daar gaat het vaak mis. Waarom? Omdat het grootste deel van ons gedrag, zo’n 95%, onbewust tot stand komt. We leven op de automatische piloot en zijn niet in staat onszelf te observeren. We weten niet voldoende waar we wel en niet effectief zijn.

Leer jezelf als manager waar te nemen. Sta regelmatig stil bij wat je doet of zegt. Vraag je vervolgens af welke effecten je creeert en bedenk of je dit wilt. Je kunt dit waarnemen door te luisteren naar je lichaam en je gevoel. Je lichaam is namelijk een verlengstuk van je gevoel. Als iets niet goed voelt zal je lichaam dat ergens aan geven. Vaak uit zich dat in spanning of stress. Wanneer je deze signalen leert waarnemen, en hierover eerlijk naar jezelf durft te zijn, kun jij de volgende stap maken.

Deze stap gaat over het onderzoeken van je gedachtes; je overtuigingen onder je gedrag helder krijgen. Je overtuigingen zijn oordelen, ideeën en meningen over iets. Kortom; dat wat jij van iets vindt. Waarschijnlijk zijn er een paar hardnekkige saboteurs (belemmerende overtuigingen) die op een onbewust niveau er voor zorgen dat je moeite hebt met bijvoorbeeld het geven van vertrouwen. Of met het neerleggen van verantwoordelijkheid bij anderen.

Vertrouwen geven gaat over durven loslaten. Heel veel managers vinden het lastig om los te laten. Welke saboteur staat jou in de weg staat om los te laten? Vaak denk je dat iets mis zal gaan als mensen er een andere manier van werken op na houden. Stel jezelf eens de vraag: wat is het ergste dat er met MIJ kan gebeuren als iets misgaat. Vaak gaat het dan over gedachtes als niet goed genoeg zijn of angst om te falen.

Pas wanneer je deze gedachte geaccepteerd wordt, ontstaat ruimte om op een andere manier om te gaan met eenzelfde situatie.

Samenvattend; wat is de meest effectieve manier om HNW te integreren op je werk?

Stap 1: Stel vast wat met HNW in je organisatie wordt bedoeld. Welke uitgangspunten staan voor HNW.

Stap 2: Met welk uitgangspunt heb jij de meeste moeite? Oftewel wat vind jij het lastigst toe te passen in de praktijk? Bijvoorbeeld; ik heb moeite met het aanspreken van mensen op hun verantwoordelijkheid.

Stap 3: Wat is het ergste wat er kan gebeuren als jij mensen gaat aanspreken op hun verantwoordelijkheid. Bedenk waarom het voor JOU zo erg is dit te doen (vind de angst). Bijvoorbeeld: dan word ik niet meer aardig gevonden.

Stap 4: Accepteer deze angst. Sta toe dat deze angst er is.

Stap 5: Bedenk vervolgens wat je verlangen is. Wat zou je liever willen creëren. Bijvoorbeeld; ik vertrouw op mezelf en ga vanuit deze helpende gedachte acties ondernemen. Ik ga het gesprek aan en vertel wat er te vertellen is.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Het Nieuwe Werken