Klaar met de crisis? Zo zet je hem uit je hoofd

Columns

Hoe ga jij om met de crisis? Roep jij regelmatig dat we in een crisis zitten? Raak je daardoor misschien wel verlamd in het zien van nieuwe mogelijkheden voor bijvoorbeeld terugvallende omzetten? Waardoor je meer klaagt dan je eigenlijk zou willen? Maar geen idee hebt hoe je uit deze neerwaartse spiraal kunt komen met je team?

De laatste jaren beheerst de crisis in meer of mindere mate de media. De interessante vraag is: Is er een crisis? Naar mijn idee zit die vooral in ons hoofd. Oké, het gaat iets minder in ons land, maar om dat nu direct een crisis te noemen? Het is maar net welke interpretatie je aan een situatie geeft. Het wordt tijd DE CRISIS anders te labellen.

Eerst eens stilstaan bij het geklaag over de crisis (of recessie). Waarom houden we collectief dit klaaggedrag in stand?

Klagen zorgt er voor dat je de schuld van de situatie onbewust buiten jezelf neerlegt. Je hoeft daardoor geen verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen gedachtes. Het is immers de schuld van de recessie. En dus hoef je niet stil te staan bij wat het oproept aan negatieve emoties bij jezelf en bij je team! Dat is wel heel makkelijk, maar dodelijk voor je creativiteit.

Wat brengt het woord crises allemaal teweeg? Woorden in de vorm van overtuigingen creëren onze emoties. En niet andersom! Er is dus eerst een overtuiging en dan pas een emotie. Dus wanneer je heel vaak zegt dat er een crisis is en ook nog eens overtuigingen hebt als: “door de recessie is mijn omzet teruggelopen, de crisis zorgt voor een sombere stemming op het werk en in mijn team, door de recessie raak ik mijn baan misschien wel kwijt”, is de kans heel groot dat dit negatieve emoties (bijvoorbeeld; onmacht, teleurstelling of boosheid) bij je oproept.

Vervolgens zorgen deze emoties voor spanning en/of stress.

De ellende is dat wanneer je dit ervaart je op geen enkele manier meer effectief oftewel creatief kunt zijn. Je negatieve emoties houden je in de kramp en zorgen er voor dat je weinig positieve dingen ziet. Je zit vast in je eigen belemmerende overtuigingen (je saboteurs). Deze zijn jouw waarheid geworden. Je kunt niet meer zien dat er ook andere manieren zijn om naar eenzelfde situatie te kijken die een ander, veel positiever, gevoel oproepen.

Het goede nieuws is: Wanneer een overtuiging een ervaring, een emotie, creëert is het dus ook mogelijk heel andere gevoelens te creëren ten opzichte van eenzelfde situatie. Maar hoe doe je dat?

Ga naar de feiten
Het is belangrijk je te realiseren dat de zin ‘er is een crisis’ geen feit maar een interpretatie is! Het woord crisis kan namelijk voor de één betekenen dat er iets heel ergs aan de hand is en de ander denkt bij het woord crisis; “och, het zal wel meevallen”. Iets is een feit wanneer het voor iedereen glashelder is wat hiermee wordt bedoeld.

Wat is dan een feit? Een feit is dat bijvoorbeeld de omzet in je bedrijf is teruggelopen met 5%. Dit is feitelijk aantoonbaar en voor iedereen glashelder. Wat jij hier vervolgens van vindt, is een interpretatie.

Feiten – interpretaties – Reactie of Respons
Het is cruciaal een onderscheid te maken tussen feiten, interpretaties en je reactie/respons. Wanneer je omzet met 5% terugloopt (feit) en je daar direct van alles van vindt (interpretaties) ontkom je er niet aan negatieve emoties op te roepen bij deze situatie.

Je gaat bijvoorbeeld klagen en tegen de mensen in je team een somber verhaal ophangen dat jullie het zo moeilijk hebben. Hierdoor worden je negatieve emoties leidend voor je gedrag waardoor je in de reactiviteit terechtkomt. Dit is rampzalig voor je eigen creativiteit en die van je mensen. Grote kans dat je team ook negatief wordt en geen nieuwe mogelijkheden ziet voor de teruggang in omzet.

Hoe kan het anders?
De kunst is om je niet te laten verleiden tot interpretaties die negatieve emoties oproepen. Leer om te zien wanneer je in interpretaties schiet. Parkeer ze en ga naar de feiten. Je zegt bijvoorbeeld tegen jezelf: “de omzet is met 5% teruggelopen” en zorgt ervoor dat dit oordeelvrij is. Je vindt er even niets van. Het is zoals het is.

Daarna ga je bedenken dat je een keuze hebt je respons te bepalen op deze situatie. Hoe doe je dat? Door je verlangen te benoemen. Je bedenkt bij jezelf; wat wil ik liever ervaren in de situatie? Bijvoorbeeld: Ik ben positief. Wanneer je dit werkelijk voelt (let op; het mag geen trucje zijn) zul je merken dat je op basis van deze helpende overtuiging je team op een heel andere manier toespreekt. Je eigen negatieve emoties zijn weg. Het aardige is dat je nieuwe mogelijkheden ziet heel anders met eenzelfde situatie om te gaan.

Wat gebeurt er vervolgens met je team? Grote kans dat ze geïnspireerd raken, op zoek gaan naar creatieve mogelijkheden voor de teruggang in omzet en zelf ook niet in een klaagstand of andersoortige negativiteit belanden. Puur en alleen omdat jij je niet hebt laten verleiden tot het geloven van je eigen interpretaties!

Samengevat; hoe zet jij de crises uit je hoofd?

Stap 1: Wanneer je in een situatie bent beland waarin je negatieve emoties ervaart, ga op zoek naar de interpretaties die tot dit negatieve gevoel leiden. Parkeer je interpretaties. Zie dat je er afstand van kan doen door ze niet te geloven.

Stap 2: Ga naar de feiten in het verhaal. En zorg dat je in een oordeelvrije toestand komt.

Stap 3: Benoem vervolgens je verlangen waar jij 100% invloed op hebt. Wat wil je liever ervaren? Voel dit werkelijk en ga met deze attitude je respons bepalen (je neemt verantwoordelijkheid voor je respons).

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Emotie management