
Cases Organisatiecultuur


De Verwende Organisatie
Hoe verwend gedrag aanpakken: Praktijkcase Brandweer Amsterdam-Amstelland

Werken aan een cultuur van vertrouwen
Vertrouwen als kompas. Maar wat als macht en afhankelijkheid de relaties bepalen?

Leidinggevende, laat je niet in de luren leggen
Pak je positie! Voordat iemand anders dat doet.

Cultuuromslag betekent Collectief ontslag
Realiseert staatssecretaris Snel wel wat hij De Belastingdienst vraagt?

Hoe systematisch (niet) wordt gewerkt aan prestatieverbetering
Prestatiemanagement is de ‘aorta’ van het bedrijf

Geloofsmarketing – Bedrijven als geloofsgemeenschappen
Aanzien en erbij willen horen zijn krachtige tools. Het ware geloof werkt.

Het interactiepatroon van de Duivelsmachine
Een prae-crimineel syndicaat dat vele miljarden uit de staatskassen rooft

De façade van hippe organisatieculturen en nieuwe organisatievormen
Het nieuwe organiseren wordt mooi verpakt, maar ondertussen,....

Veranderen is verankeren
De kracht van eenvoud! De kwaliteit van de samenwerking is bepalend.

Professioneel omgaan met intieme relaties op de werkvloer
Partners op de werkvloer geef je tegenspraak

Kunnen we nu weer aan het werk?!
Altijd maar dat relationele gedoe en dat gezeur over de samenwerking! Wat doe je aan zo'n hardnekkig patroon?

Gemeente Nijkerk schakelt over op zelfsturing en dialoog met inwoners
‘Er is geen blauwdruk, bij het ene team gaat het soepeler en sneller dan bij het andere'

Hypotheekaffaire ABN Amro legt gebrek aan vertrouwen bloot
Angstcultuur schaadt reputatie. Wat zijn de drijfkrachten en hoe omgaan met leiderschapskramp?

Luie teaminterventies met grote impact
Lastig om uw team in beweging te krijgen? De aanpak is verrassend simpel. Met een ijzersterk voorbeeld

Medewerkers met regelruimte: betere zorg voor de cliënt
Casus zelforganiserende teams bij een zorginstelling. Aanpak en 'lessons learned'.

Na Lean komt Agile
Agile werken, Lean, 'Terug naar de bedoeling'! Prima. Maar wat als bestaande interactiepatronen de voortgang belemmeren?

Hoe ontketen je de innovatiekracht van je medewerkers?
Innovatiekracht gedijt in een innovatiecultuur. Hoe zo'n cultuur creëren?

Angst in míjn organisatie, welnee! Deel II
Onderlinge irritaties en kritiek. Men vermijdt het gesprek. Wat nu?

Angst in míjn organisatie? Welnee!
Waarom is angst zo moeilijk grijpbaar? Hoe maak je het zichtbaar? En dan?

Cultuurverandering vanuit de bedoeling
Casus: beweging creëren in een gemeentelijke organisatie

Casus ‘Bedrijfscultuur en kernwaarden’
Een klantgerichte organisatiecultuur ontwikkelen

De rol van HRM in de organisatie van de toekomst: 3 trends
Flexibiliteit versus vast dienstverband, talentmanagement en de rol van connector.

De waarde van ongeschreven regels in teams
Aan de slag met de onderstroom

HRM, eerst zelf LEAN
Hoe verspilling in HRM aanpakken in vier stappen

De kracht van een onmogelijk doel
Hoe Interface met een geweldige visie maatschappelijk verantwoord winst maak

Internetbankieren en service voor de klant: een moeilijke combi
Goede service blijft mensenwerk van mensen met interesse voor hun klanten.

Case: Organisatiecultuur en Bedrijfsmatiger werken
De organisatiecultuur veranderen

Businesscase bouwen voor HRM
Een praktijkvoorbeeld van 'action learning'.

Hoe gaan uw gesprekken met klanten?
Een gesprek als zovele. Heeft de klant een punt?

Customer Delight en enthousiaste klanten
Vier ontwikkelthema’s om dit te bereiken

Een broeinest
Hoe destructief gedoe doorbreken

In 3 maanden de klantgerichtheid verbeteren
Herrie in de keuken van een ingenieursbureau

HRM: meer waarde omdat het moet…, meer waarde omdat het kán
Maar hoe doe je dat ? Een casusbeschrijving

Weg met de bureaucratie in de wijkzorg (deel 3)
Interview met Maarten van Rixtel, bestuurder Sensire

Q van de relaties bepaalt de kwaliteit van de organisatie
En wat is het dan in die relaties?

Creëren van visie en missie met Appreciative Inquiry
Ambitiebeeld 2020: het reisverslag

Kennismanagement start met verantwoordelijkheid
Kennis delen? Zoek het zelf uit!

Paradepaardjes veranderen organisaties niet
Een lerende organisatie ontwikkelen: Samen leren = samen veranderen
