Channels
Leestijd: 3 minuten

Alles draait om de eenvoud

Vereenvoudigen is geen keuze! Reductie van complexiteit moet!

3 Reacties

Artikel naar mijn hart, ik ben het eens met dat eenvoud ‘het stempel van de meester’ is.

In het vakgebied van Continuous Improvement kom je vaak tegen dat complexe processen in stand blijven ondanks dat iedereen er over klaagt en dat er kostbare inefficiëntie is. Het komt m.i. doordat er te weinig tijd wordt besteed aan regelmatig onderhoud van deze werkprocessen (al zijn ze ook gedeeltelijk geautomatiseerd of gedigitaliseerd). Werkprocessen draaien meestal ook over afdelingsgrenzen heen, waardoor per afdeling slecht marginaal verbeterd kan worden. Het is zaak een proces als zodanig te herkennen en in kaart te brengen, zodat bewust goede verbeteringen kunnen worden aangebracht.

Jan van Diepen

Een mooie bijdrage over dit thema geeft Yves Morieux in een Ted Talkwww.ted.com/talks/yves_morieux_as_work_gets_more_complex_6_rules_to_simplify?language=en

Volkomen terechte analyse, maar ja, als de markt z’n businessmodel baseert op complexiteit, dan heb je weinig kans van slagen. Cultuurprobleempje…
Heel veel adviseurs en zogenaamde deskundigen verdienen hun geld met het “verbeteren van bedrijfsprocessen”, terwijl ze geen notie hebben van het begrip proces. Ze sleutelen in de praktijk alleen alleen aan… juist: die praktijk.
Zolang BPM-deskundigen menen dat ze hun geld moeten verdienen met het opschrijven van practices, via swim-lanes en andere technische constructen, zo lang zal er niets veranderen aan die complexiteit. Het verdienmodel gaat gewoon voor.

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x

Inloggen op ManagementSite.nl

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account?

Word gratis lid
x

Inloggen

of