Burgers worden hoorndol van het dubbele werk waar overheidsinstanties ze mee opzadelen. Het blijkt een van de hardnekkigste vormen van bureaucratie. Dat staat in een analyse van meldpunt Regeldruk.nl dat vijf jaar terug in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken werd opgericht en nu 3700 klachten heeft opgeleverd. Aan systeemfouten, ook een veelgehoorde klacht, en dubbel werk maken vooral gemeenten en uitvoeringsinstanties als Belastingdienst en UWV zich schuldig. Bij een huwelijk in de eigen geboorteplaats, eist menige gemeente een betaald uittreksel uit het geboorteregister, wat vervolgens alleen maar in een andere map wordt gestopt.
Vooral een starre houding van een ambtenarenapparaat of de ondoordringbare structuren ervan zorgen voor schrijnende gevallen. Chronisch zieken en gehandicapten lijken daar jaar op jaar het zwaarst door te worden getroffen. Het aantal meldingen dat binnenkomt blijft door de jaren heen constant. Wel steeg dit jaar ineens het aantal klachten van verkeerde registratie in overheidssystemen. Een probleem dat vaak maar zeer moeizaam kan worden gecorrigeerd.
Een paar voorbeelden van klachten van burgers
- Voor het teveel ontvangen zorgtoeslag kreeg ik 3x schrijven hoe/wanneer, ik het in termijnen wilde voldoen,dat ging om een bedrag van 35 euro.En ik had mijn inkomsten zelf opgegeven,daarna 5x een brief van de belasting dienst, en bij eneco, 1x opgave 1x afrekening klaar,waarom in den haag niet.
- Heeeel herkenbaar. Ooit was ik een gezond boer met 120 koeien op de boerderij en een gelukkig gezinnetje. In de loop der tijd ben ik zelf zo'n beetje tegen mijn zin een depressieve bureaucratisch boekhouder geworden met alle paperwerk en de veestapel is van nood gekrompen tot 70 koeien. Vrouw weg, kinderen weg, veestapel bijna weg,maar de papierzooi blijft. Dol van de ambtenarij wordt ik ervan!!!
-De belastingdienst is absoluut niet menselijk! Van een echtpaar van 90 komt de man te overlijden. Slechts enkele maanden later komt er een brief van de belasting waarin aangifte wordt "gevraagd" met daarbij gelijk maar alle straffen, boetes, gevangenis, als er niet meteen aan zou worden voldaan. De kersverse weduwe was totaal van slag en legde toen zelf bijna het loodje. Zo wordt je in dit land behandeld na een levenlang hard werken!
Is het in het bedrijsleven veel beter?
- Ook in het bedrijsleven is het dolle pret, wat dacht je van ISO 9001, 9002 etc. etc. Belachlijk. Ik heb zelf een controleur gehad van Loyds die kwam controleren op de betalingen. Ik vertelde hem dat ik sommige bedrijven gewoon te laat betaalde omdat die toch niet reclameerden. Dat was onjuist zei hij. Nou zei ik als voorbeeld heb ik Loyds, de Deb. afdeling daar zit te slapen, soms betaal ik 3 weken te laat. Opeens was alles bij mij in orde !!!?? gek he. Het is gewoon geldklopperij....
De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. Bron: De Telegraaf, 20-12-09.
Aanpakken die ellende! Zie in ManagementSite:
Zijn regelzucht en systeemdwang nog te bedwingen?
Als een schimmel woekert het voort in onze organisaties
en
Reductie van complexiteit: Een verwaarloosde vaardigheid
We verliezen de strijd tegen systeemzucht en regeldwang
Gerelateerde artikelen

Alles draait om eenvoud
Dirk-Jan de Bruijn

Belgen doen het nog altijd beter
Lambert Boot

Recepten om regeldruk te verminderen
Dirk-Jan Schoneveld

Beleid betekent dat iets normaals niet mag
Paul Verburgt

Het nieuwe graaien
Paul Verburgt

Weg met de bureaucratie in de wijkzorg (deel 3)
Cris Zomerdijk

Over de burger die in de bureaucratie de weg is kwijtgeraakt
Dirk-Jan de Bruijn

Doorbreek de bureaucratie met integrale procesdoorlichting
Dirk-Jan de Bruijn

Onbehagen leidt Kafka naar de Polder
Nico Beenker

Ketendenken: garantie voor centralisme en bureaucratie
Paul Verburgt

Twee soorten vrijheid:
Henk-Jelle Reistma

Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>