Channels

Merk je regelmatig dat je te weinig contact hebt met je medewerkers? Dat je graag meer tijd wil besteden aan het coachen van je mensen? Maar dat het je niet lukt dit te realiseren vanwege allerlei andere prioriteiten? Eén van de meest gehoorde klachten in de wereld van management en directie is dat leidinggevenden er van balen dat ze te weinig contact hebben met hun mensen. Laat staan dat ze toekomen aan een goed coachgesprek.

Waarom lukt dat vaak niet? Omdat de meeste leidinggevenden geleefd worden door de waan van de dag en daardoor onvoldoende stilstaan bij wie ze zijn en wat ze belangrijk vinden. Ze kennen zichzelf dus onvoldoende; ze weten niet welk eigen ineffectief gedrag er voor zorgt dat het hen niet lukt het contact met hun mensen meer aan te gaan.

Want natuurlijk ligt het niet bij de ander of bij de omgeving (iets wat we onszelf graag voorhouden). Nee, JIJ als leidinggevende zit jezelf in de weg. Je zit onbewust gevangen in patronen die er voor zorgen dat jij niet voor elkaar krijgt wat jij wilt.

Patronen van ineffectief gedrag

Ineffectieve patronen kunnen zijn dat jij je te veel laat beïnvloeden door alles om je heen en daardoor speelbal bent geworden van je omgeving. Of je vindt het lastig duidelijk te zijn naar je mensen waardoor je vaak om de hete brei heen draait. Het is dan veiliger om je bijvoorbeeld op cijfers te storten dan de confrontatie met anderen aan te gaan.

Voorbeeld
Henk is directeur van een onderneming en worstelt met de gedachte dat hij te weinig toekomt aan het coachen van zijn mensen. Het gewone contact over koetjes en kalfjes gaat nog wel, maar een echt goed gesprek om de ander verder te ontwikkelen komt er niet van. Terwijl hij wel van mening is dat een aantal van zijn managementteam leden niet goed functioneert. Daarnaast baalt hij ook dat hij zijn mensen niet in beweging krijgt in de richting die hij wil. Hij weet dat zijn mensen onvoldoende effectief zijn. Toch lukt het hem niet hier verandering in aan te brengen.

Lees ook:

Ontspannen leidinggeven doe je zo!

Wat is hier aan de hand? Na een coachingsgesprek blijkt dat Henk het moeilijk vindt de confrontatie aan te gaan met zijn mensen (dit is zijn ineffectieve gedrag). Hij wil de harmonie bewaren, is een pleaser en gaat daardoor de moeilijke boodschap uit de weg.

Dit gedrag zorgt ervoor dat hij niet duidelijk is en zijn mensen vaak niet weten waar ze aan toe zijn. Veel zaken worden met de mantel der liefde bedekt.

Jezelf beter begrijpen is de manier om hier effectief mee om te gaan

Leiding geven betekent leiding nemen over je eigen leven. Je afvragen wat jou beweegt, waarom je dit gedrag in stand houdt. Henk kwam er achter dat hij de belemmerende overtuiging heeft dat hij aardig gevonden wil worden. Dit is echter een afhankelijkheid. Omdat hij aardig gevonden wil worden haalt hij bevestiging van anderen. Terwijl hij zelf verantwoordelijk is voor het zichzelf aardig vinden.

Wanneer je erkenning o.i.d. aan het halen bent, heb je zelf een tekort aan iets. Het tekort van Henk is dat hij zichzelf op die momenten onvoldoende waardeert, te weinig eigenwaarde heeft.

Het uitrafelen van dit patroon is cruciaal om jezelf beter te begrijpen. Wanneer je de kernovertuiging achterhaalt is de volgende stap deze te accepteren. Je valkuil accepteren is beter dan deze wegdrukken zoals Henk tot nu toe onbewust deed. Het zal rust en ruimte geven contact te maken met je eigen verlangen.

In het geval van Henk is dit ‘duidelijk willen zijn’. Dit kan alleen wanneer hij op zichzelf vertrouwt en uit de afhankelijkheid stapt. Hij moet zich onafhankelijk voelen in hetgeen hij doet. En zich niet laten verlammen door irreële angsten.

Neem de verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag

Kortom; wanneer je merkt dat iets je niet lukt, zeg dan niet dat het aan de markt ligt, dat je mensen niet capabel zijn of dat je door de crisis nergens aan toe komt. Dit zijn onbewuste afleidingsmanoeuvres, zaken waarmee jij je gedrag goedpraat, waardoor je niet toekomt aan hetgeen je echt belangrijk vindt.

Leiderschap tonen gaat over verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag. En de consequenties ervan aanvaarden. Als je vindt dat je echt geen tijd hebt om te coachen/contact te maken met je mensen, draag dan de consequenties daarvan. Klaag niet dat het niet lukt. Niets zo erg om te klagen en verder alles bij het oude te laten.

Samengevat

De drie stappen naar het coachen van medewerkers:

Stap 1: Wanneer je ontevreden bent over het contact met je mensen, je vindt dat je onvoldoende tijd hebt voor coaching, onderzoek dan met welk ineffectief gedrag jij jezelf in de weg zit. Het is je valkuil.

Stap 2: Achterhaal de belemmerende overtuigingen achter dit gedrag. En ga op zoek naar de kernovertuiging. Hulpvraag: Wat is het ergste wat er kan gebeuren als jij je ……..(ineffectieve gedrag) loslaat?

Stap 3: Accepteer de kernovertuiging met het bijbehorende negatieve gevoel. En maak contact met hoe je het wel wilt (je verlangen). Kies voor je angst of voor je verlangen.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x