Channels

Word je wel eens kriegel van medewerkers in je team die totaal anders zijn dan jij? Medewerkers die je het liefst ontwijkt en zo ver mogelijk uit je buurt houdt?  Maar waar je als manager uiteraard niet om heen kunt?

Dit zijn mensen die in je allergie zitten. Onze menselijke neiging is om deze mensen links te laten liggen vanuit overtuigingen als: ‘Wat zij doen is niet goed, ze begrijpen er niets van, met hen valt niet te werken, mijn manier is beter.’

Realiseer je echter dat het medewerkers zijn die jouw leermeester zijn! Ze leven het te veel van het goede van jouw uitdaging. Pardon, zul je misschien denken? Kan IK iets van hen leren? Ja zeker, maar dat behoeft enige uitleg.

Eerst eens stilstaan bij je kwaliteiten en valkuilen (een onderdeel van de kernkwadrantentheorie van Daniel Ofman). Een kwaliteit is datgene waar je goed in bent. Waar je in excelleert. Neem bijvoorbeeld de kwaliteit daadkracht. Wanneer je het teveel van het goede van daadkracht leeft beland je in je valkuil. Dat kan drammerigheid zijn.

Allergie

Je uitdaging is vervolgens het positief tegenovergestelde van drammerigheid; geduldig zijn. Je allergie is dan het te veel van het goede van je uitdaging; passief zijn. Je kwaliteit, daadkracht, is vervolgens weer het positief tegenovergestelde van je allergie.

Je kent nu je allergie. Maar waarom zijn deze medewerkers je leermeesters? Aan de hand van het maken van een dubbelkwadrant wordt dit helder

 

gedrag2

Je allergie is een valkuil van een kwaliteit van de ander. Passiviteit is bijvoorbeeld de valkuil van iemand die als kwaliteit ingetogenheid heeft. Dit zijn over het algemeen geduldige mensen. En dat is precies jouw uitdaging!

De uitdaging van deze persoon is initiatiefrijk zijn (het positief tegenovergestelde van passief zijn). Zijn of haar allergie is opdringerigheid (het te veel van het goede van initiatiefrijk zijn).

Let op: de allergie van die ander zijn mensen die drammerig zijn. Mensen zoals jij! De cruciale vraag is nu: hoe ga je effectief om met mensen in je allergie? Een voorbeeld illustreert dit.

Allergie voor gedrag van de ander

Kees is manager en het type dat zich dienstbaar opstelt. Hij heeft regelmatig moeite met Annette, een vrouwelijk teamlid die zich in zijn ogen soms erg egoïstisch opstelt. Ze komt met een probleem bij hem, wil hier over sparren maar merkt dat dat sparren verre van constructief is. Hij wil haar namelijk graag helpen en neemt het liefst de last van haar problemen op zijn schouder door allerlei oplossingen aan te dragen. Hij merkt echter dat dit haar enorm irriteert. Het lijkt wel of ze er niet voor openstaat, waardoor ze steeds verder uit elkaar drijven.

Wat is hier aan de hand? De kwaliteit van Kees is zijn dienstbaarheid. Zijn valkuil (het te veel van het goede van zijn kwaliteit) is het hebben van een te groot verantwoordelijkheidsgevoel. Hij neemt alle apen op zijn schouder waardoor hij zich regelmatig overwerkt voelt.

Zijn uitdaging is om zijn grenzen te bewaken (het positief tegenovergestelde van een te groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben). Zijn allergie zijn mensen die egoïstisch zijn (het te veel van het goede van grenzen stellen). Een kwaliteit van dit type mensen is dat ze goed voor zichzelf zorgen en niet veel hulp van anderen willen.

Kees en Annette triggeren elkaar enorm. Annette is allergisch voor types zoals Kees die te graag willen helpen/te veel bemoederen. Kees is echter allergisch voor types zoals Annette die het het allemaal zelf willen uitzoeken en maar moeilijk hulp toelaten.

De uitdaging voor Kees is om bij het ontmoeten van Annette naar zijn uitdaging te gaan (grenzen bewaken). Onze menselijke neiging is om naar onze valkuil te gaan als mensen gedrag vertonen waar we allergisch voor zijn. Waardoor een effectieve manier van communiceren amper mogelijk is.

Kees moet zich realiseren dat wanneer hij iemand in zijn allergie tegenkomt, hij naar zijn uitdaging moet gaan. Concreet betekent dit dat wanneer hij merkt dat hij problemen van een ander op zijn schouder dreigt te nemen, hij zijn grenzen moet bewaken. Door bijvoorbeeld te zeggen: ‘Ik heb het idee dat je met me wilt sparren om zelf tot inzicht te komen. Ik wil je hier graag bij helpen maar laat het probleem bij jou.’

Het mooie hiervan is dat Annette hierdoor uitgenodigd wordt naar haar uitdaging te gaan. Ze zal vanzelf empathischer worden, zich inleven in Kees waardoor ze openstaat voor een constructief gesprek.

Door zelf te veranderen en verantwoordelijkheid te nemen voor zijn gedrag, is Kees degene die de eerste stap zet naar een effectieve manier van communiceren. Veel mensen zitten gevangen in het idee dat de ander eerst moet veranderen voordat hij of zij zelf gaat veranderen. Of hebben de mindset dat je de ander nodig hebt om tot effectief gedrag te komen.

Niets van dat alles. Wanneer jij zelf gaat geven, gaat veranderen, is de kans enorm groot dat de ander meebeweegt en dus in de uitdaging gaat zitten.

Het stappenplan voor het overwinnen van je allergie voor gedrag:

  • Stap 1: Wanneer je de neiging voelt iemand te willen ontwijken, weet dan dat deze in je allergie zit. Denk niet; deze persoon mag ik niet, doet alles anders, is een eikel. Bedenk dat deze persoon het te veel van het goede van jouw uitdaging leeft.
  • Stap 2: Achterhaal de kwaliteit van die ander (de allergie is het te veel van het goede van een kwaliteit)
  • Stap 3: Ontdek je uitdaging (het positief tegenovergestelde van je valkuil) en leef deze. Weet dat je de ander niet nodig hebt om effectief te zijn. Jij kunt het verschil maken door zelf anders te zijn.

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Interessant stukje. Let op: bij het woord ingetogen in het dubbelkwadrant staat ‘uitdaging’. Ik denk dat hier ‘kwaliteit’ had moeten staan.

En bij Initiatiefrijk staat ‘kwaliteit’ terwijl dat de uitdaging is. Wel fijn dat deze theorie na al die jaren nog steeds gebruikt wordt……

x
x