Channels

Je kwetsbaar opstellen als manager is niet iets wat velen van nature doen. Veel managers vinden het lastig om bijvoorbeeld toe te geven dat ze iets niet weten, dat ze feedback geven als moeilijk ervaren, dat ze hun onzekerheid niet durven toegeven of dat ze aangeven zelf fouten te maken.

Gek eigenlijk. Want de meeste mensen vinden het enorm krachtig als iemand anders zich kwetsbaar opstelt. Dat toont lef en zorgt er voor dat je meer respect krijgt voor die ander. Waarom vinden de meeste managers het dan toch zo moeilijk zich kwetsbaar op te stellen?

Veel leidinggevenden zijn ‘opgevoed’ met het idee dat je alles moet weten, dat je je eigen onzekerheid niet mag laten zien. Het tonen van gevoelens past niet omdat dit een teken van zwakte zou kunnen zijn.

Eigenlijk ben jij jezelf dan aan het verloochenen. Natuurlijk weet jij niet altijd alles beter, ben je wel eens onzeker en vind je dingen lastig in je baan als manager. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die dit niet kent. Toch drukken we deze onderliggende gevoelens met bijbehorende gedachtes weg. Dat kan een innerlijke strijd veroorzaken. Je zegt niet wat je echt denkt of voelt.

Lees ook:

Directeuren huilen niet

Wat is het mogelijke effect hiervan op je mensen? Dat ze denken dat jij één of ander Ubermensch bent die daar nooit last van heeft. Is dat het voorbeeld dat jij wilt tonen? Grote kans dat je mensen geremd worden om zich kwetsbaar op te stellen als jij het ook niet doet. Je zult er niet snel achterkomen waar hun worstelingen zitten. En is het niet juist een belangrijke taak voor jou als manager te weten wat er omgaat in je mensen? Waar ze af en toe onzeker over zijn of in vastlopen?

Als je dit laatste niet voldoende weet is de kans groot dat je medewerkers niet maximaal effectief zijn. Want als er geen mogelijkheid is om je echte gevoelens te uiten gaan die gevoelens een eigen leven leiden.

Deze onderstroom van gevoelens en gedachtes gaan vaak in tegen hetgeen iemand wil bereiken. Stel: iemand is onzeker over een bepaalde taak in zijn werk en weet niet hoe hij dat op moet lossen. Als manager ga je volledig voorbij aan de onzekerheid van deze medewerker. Je gaat bijvoorbeeld oplossingen aandragen in de hoop dat die onzekerheid ook echt gaat verdwijnen. Het is onwaarschijnlijk dat dit gebeurt. Onze onderstroom is namelijk enorm sterk. De medewerker moet vechten tegen zijn of haar onzekerheid, moet het letterlijk wegdrukken, en dat kost juist energie en aandacht. Daar waar onze aandacht naar toe gaat, gaat onze energie naar toe. Allemaal onbewust wel te verstaan. Maar het gebeurt wel degelijk. Op deze manier gaat die onzekerheid niet zomaar weg.

Als er ruimte is om te delen wat je dwars zit kun je onderzoeken welke gedachtes oorzaak zijn van je probleem. Het ACCEPTEREN van al deze gevoelens en gedachtes zorgt er vervolgens voor dat je ruimte creëert bij jezelf om nieuwe mogelijkheden te vinden voor je ‘last’. Ga maar eens na; als jij iets accepteert, wat doet dat met jou, wat levert dat jou op? Ik vermoed iets van ruimte, rust en ontspanning. Zaken die absoluut nodig zijn om weer effectief te worden.

Als manager kun je je eigen effectiviteit verbeteren door zelf inzicht te geven in je eigen onderstroom. Zo creëer je enerzijds ruimte en rust bij jezelf en anderzijds leidt dit tot het vergroten van de effectiviteit van je mensen. De kans is groot dat je medewerkers zich ook openstellen. Dat levert ruimte op om elkaar te gaan begrijpen waardoor de effectiviteit vergroot wordt.

Uiteraard zijn er mensen die niet of nauwelijks in staat zijn om iets bloot te geven. Accepteer dit als een gegeven. Als manager zul je hier wel conclusies aan moeten verbinden. Blijkt dat hun effectiviteit hierdoor in gevaar komt dan is een stevig gesprek nodig om te laten inzien dat ontwikkeling nodig is. Komt die ontwikkeling niet op gang dan is het misschien tijd te zoeken naar een andere job of werkgever.

Schroom niet als manager door te pakken waar nodig is. Als jij weet dat jij al je beïnvloedingsmogelijkheden hebt gebruikt om je medewerkers te ontwikkelen, dan is soms de conclusie dat de zakelijke relatie beëindigt. Wees hierover helder en direct. Wanneer je het moeilijk vindt om zo’n boodschap te brengen, geef dan ook eerlijk aan dat jij het lastig vindt. Dat is kwetsbaar opstellen.

Wat is de krachtkant van je kwetsbaar opstellen?
• Mensen weten wat ze aan je hebben. Dat geeft helderheid en duidelijkheid.
• Medewerkers zien je als een mens van vlees en bloed die ook gevoelens heeft waardoor ze meer respect voor je krijgen.
• Je geeft aandacht aan jouw eigen onderstroom en die van je mensen waardoor er ruimte is om werkelijk effectief te zijn.

Hoe toon je kwetsbaarheid?

Stap 1: Onderzoek je mindset. Welke gedachtes heb jij allemaal die er voor zorgen dat jij het moeilijk vindt om je kwetsbaar op te stellen.

Stap 2: Bedenk wat het ergste is wat er kan gebeuren als jij je kwetsbaar opstelt. Dit is altijd een angst.

Stap 3: Accepteer de aanwezigheid van deze angst. Dit creëert rust en ruimte voor het zien van nieuwe mogelijkheden.

Stap 4: Benoem je verlangen. We vinden het van een ander vaak zo knap dat hij of zij zich kwetsbaar opstelt. Dit geeft aan dat er bij jezelf een verlangen is dit ook te kunnen. Jouw verlangen wordt alleen weggedrukt door je angst om………….en dat houdt je in zijn greep.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Kwetsbaarheid is niet zozeer een instrument voor beter resultaat. Kwetsbaarheid is de basis van werkelijke verbondenheid. Een werkelijke verbondenheid is weer basis voor goede samenwerking tussen mensen.

Voor mij was dit ook altijd een thema, waar ik mijn weg inmiddels redelijk in heb gevonden. Maar na het zien van de TED bijdrage van Brene Brown, werd de puzzel helemaal helder.

Kijk dus zeker naar de TED video bij onderstaande url.
Je leert dan wel dat je voor het tonen van kwetsbaarheid, je controle los moet laten. Dat zal mogelijk ook de reden zijn, waarom zoveel mensen hiermee worstelen. Maar je ziet dan ook dat je met het loslaten van je controle je leven weer terug krijgt.

Dat is dus niet alleen zinvol voor managers, maar voor iedereen.

http://www.ted.com/talks/lang/eng/brene_brown_on_vulnerability.html

Kwetsbaarheid is een karakteristieke eigenschap die 2 zaken zou kunnen aantonen. Enerzijds wanneer het af en toe voorkomt dan is het geplaatst, anderzijds wanneer het te vaak voorkomt is het misplaatst.

Je moet je af en toe kwetsbaar opstellen, dat zorgt niet alleen voor variatie, maar ook geloofwaardigheid over jouw persoon. Zeggen dat je iets niet weet is normaal en gezond, en hoort ook door ieder collega zo bevat te worden, anders klopt er iets niet met hun of de werkomgeving.

Kwetsbaarheid toont ook aan dat je wilt groeien en beter wilt worden. Als een bedrijf en werkomgeving hebt waar we allen samen groeien als persoon, dan is het ook vaak aangenomen om jezelf kwetsbaar op te stellen. Er moet ook ruimte zijn voor kwetsbaarheid, als dat er niet in zit, dan krijg je starre, gefixeerde, oppervlakkig, dooi, monotone, routinematige idioten.

x
x