Channels

Els werkt al jaren als manager in een bedrijf. Ondanks haar lange ervaring ervaart ze sommige gesprekken met klanten nog steeds als stressvol. Vooral als klanten kritische vragen stellen, krijgt ze een rood hoofd. Haar hart gaat sneller kloppen en ze krijgt het benauwd door haar hoge en snelle ademhaling. Ze gaat enorm haar best doen, ze praat ongemerkt steeds harder en zet al haar overtuigingskracht in. Na zo’n gesprek is ze doodop.

De stress die Els ervaart doet haar soms denken aan vroegere jaren.: Zij groeide op met drie oudere broers die haar makkelijk en overvloedig konden bekritiseren.Ze voelde zich vaak tekort schieten. Haar ijver om zichzelf te bewijzen ziet ze twintig jaar later terug in de manier waarop ze gesprekken voert met kritische klanten.

In je werkstijl zitten vaak gewoontes die je vroeger hebt ontwikkeld. Sommige gewoontes zijn nuttig. Andere gewoontes zijn dit niet, maar wel hardnekkig.

Lees ook:

Blij zijn met je boosheid

Zo’n gewoontepatroon gaat meestal als volgt: er is een aanleiding: —>je hebt een onprettig gevoel—>en je neemt maatregelen om dit gevoel kwijt te raken.
In het geval van Els: bij een kritische opmerking van een klant voelt Els zich tekortschieten . Ze wordt angstig, ze voelt dat ze gaat blozen, haar schouders verstrakken en ze voelt angstprikkels in haar buik. Ze doet vervolgens haar uiterste best om dat gevoel kwijt te raken: ze verhardt, doet ontzettend haar best, en probeert zichzelf tegelijkertijd gerust te stellen.

Er zijn allerlei maatregelen die je kunt nemen om je onprettige gevoelens kwijt te raken: eten, drinken, pleasen, een tandje erbovenop doen, jezelf inhouden, of jezelf geruststellen. Je eet chocola om je eenzaamheid niet te voelen, je houdt je in om je ontoereikendheid niet te voelen, je pleaset je irritatie weg, of je stelt jezelf gerust om je angst niet te voelen. Dit doe je allemaal zonder er over na te denken: het gebeurt automatisch.

Mindfulness nodigt je uit om je gevoelens aandacht te geven, ze toe te laten en niets te doen. Je neemt geen maatregelen om je gevoelens kwijt te raken. Je laat je gevoelens er zijn, zolang en vaak dat nodig is. Je stelt je er voor open, en doorvoelt ze waardoor je ze beter kunt verwerken.

Betekent dit dat je verder ook niets doet? Nee, dat betekent het zeker niet! Het betekent wel dat je geen strijd levert tegen je interne ervaring, een ervaring die er toch al is. Je stopt met vechten met wat er is. Doordat je bewust bent van wat er gebeurt en doordat je ruimte maakt, creer je vrijheid om een andere weg te nemen dan de automatische weg die je altijd neemt.

Wil je eens letten op een gewoonte van jezelf die je niet nuttig vindt en onderzoeken hoe jouw patroon in elkaar zit? Wat is het onprettige gevoel wat je kwijt wilt raken en welke maatregelen neem je daartoe automatisch?
En: wil je je gewoon eens openstellen voor dat onprettige gevoel?

Ik hoor graag je ervaringen.

Kennisbank onderwerpen:

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Ik kom altijd pinnig en kort voor de kar over! Vind ik vreselijk ben er de hele dag mee bezig en ga geforceerd geduldig en aardig doen. Ook tegen mijn leerlingen!
Loop op mijn tenen.

x
x