Werken vanuit de supportmethodiek

Cover stories

 Als je je organisatie echt wilt ondersteunen in deze complexe tijd, dan moet je beginnen vanuit ‘het werk’ zelf. Dus niet vanuit ‘de verandering’, ‘de visie’, de ‘organisatiefilosofie’ of ‘het organogram’. Medewerkers zijn moe van alle veranderpraatjes van de afgelopen jaren en hebben hun handen vol aan het echte werk dat gedaan moet worden in en voor hun organisaties. Ze komen tijd tekort en hebben vooral behoefte aan goede hulp van hun werkgever bij dagelijkse problemen en uitdagingen. Problemen en uitdagingen in het werkveld zelf dus. Die concrete hulp daadwerkelijk bieden, weten wat er speelt en van daaruit de organisatie doorontwikkelen in haar wendbaarheid, dat is Support!

Nu het einde van dit kalenderjaar nadert en er door de corona-perikelen opnieuw een groot beroep gedaan wor...

Jan van Bon
Lid sinds 2019
Ik zou tip 1 als de wiedeweerga vergeten of in ieder geval een heel andere draai geven. Die aanpak is al decennia de oorzaak van een toenemende hoop praktische ellende. "Practice-denken" in de vorm van frameworks, zaakgericht werken, Lean, BPMN-'procesbeschrijvingen', en meer van die visieloze zaken missen #fundamenteel de aansluiting bij duurzaamheid.
info789
@Jan van Bon: goed dat je er je eigen draai aan geeft! Wat mij betreft bedoelen we hetzelfde: het moet beginnen bij het werk van mensen zelf en niet bij een framework of proces zoals jij ook terecht benoemt.
Gieljan Scholing
Hoi Jan, ik denk dat we het er snel over eens kunnen zijn dat wanneer je een systeem als Lean of zelfsturing centraal stelt de problemen snel ontstaan in de praktijk. Tip 1 is zeker niet zo bedoeld, support is niet de zoveelste managementhype. Met support begin je in het werk; waar staan we nu met elkaar en wat moet zeker anders of beter? Dit om juist aan de realiteit niet voorbij te gaan. Visieloos is dat zeker niet, want kaders vanuit het werk of de organisatie worden daarbij meegenomen. En duurzaamheid kan daar ook prima een plek in krijgen, mits het team, de organisatie dit vinden aansluiten bij het werk.
Hoi Jan, tip 1 is zeker niet zo bedoeld als jij schetst. We zijn het er snel over eens dat wanneer je een systeem centraal stelt, zoals Lean of zelfsturing dat in sommige organisaties het geval was, de problemen al snel beginnen. Support is echter geen managementhype, maar een aanpak om snel en wendbaar te ontwikkelen in de praktijk van de professional. Tip 1 is een goede start om te maken; de energie zit er dan goed in merk ik bij de teams die ik begeleid. En zeker niet visieloos, want je gebruikt ook de kaders van je werk, van de organisatie om verder te ontwikkelen. En als een visie juist ontbreekt, kun je dat met elkaar gaan bouwen. Duurzaamheid kan hier prima een plek in krijgen. Wat Jirtsin schetst in tip 1 is slechts de start, daarna zul je met elkaar moeten bepalen hoe we met elkaar werken en hoe we het werk gaan organiseren.
Jan van Bon
Lid sinds 2019
Jirtsin - ik bedoel precies het tegenovergestelde van wat jij zegt. Je blijft hangen in dat idee van 'beginnen aan de kant van het huidige werk': de benadering van technieken zoals Lean, Best Practice Frameworks, etc. Dat leidt alleen tot PTO (https://www.linkedin.com/pulse/pto-new-pandemic-jan-van-bon/).
Einstein heeft een toepasselijke uitspraak daarover gedaan die ongeveer hier op neerkwam: "if you do what you did, you get what you got". Poetsen heeft geen zin: een fundamentele fout (bv teveel complexiteit in de maatschappij) vereist een fundamenteel #andere aanpak. Nieuw denken dus. En dat zie ik niet terug in jouw aanpak.
info789
@Jan: dan kijken we er inderdaad verschillend naar en dat is prima wat mij betreft. Mocht je geïnteresseerd zijn in de positieve praktijkervaringen van een flink aantal organisaties met de supportmethodiek, dan ben je uiteraard van harte welkom!
Jan van Bon
Lid sinds 2019
Jirtsin - dat is niet de issue; ook met poetsen aan de buitenkant gaat de zaak glimmen. Een duurzame oplossing begint echter nooit met symptoombestrijding.

Meer over Wendbaarheid