Weg met de methodieken en modellen fetish

Cover stories

Methodieken-waan en modellen-mode regeren te vaak zowel bij adviseurs als bij managers. Het écht centraal stellen van wat de klant nodig heeft komt dan in de knel. Hoe dan wel? Een casus.

Voorbeeld
Paul; 'Ik hoorde van Gerrit, een fietsmaat van me, ontzettend goede verhalen over jullie aanpak bij de transformatie in zijn business unit. Wij staan voor een vergelijkbare verandering. Kunnen jullie bij ons hetzelfde komen doen?’

Als we antwoorden: ‘Nou, dat weten we zo net nog niet…’  kijkt Paul enigszins beteuterd .

We willen Paul behoeden voor een bekende valkuil: kopiëren wat op andere plekken werkt. Ook al weten we best dat ‘ervaringen uit het verleden geen garantie bieden in de toekomst’, lijkt het toch vaak een goed idee om te ...



Thamara Haak
Pro-lid
Jammer dat binnen mijn opleiding (technische bedrijfskunde) zoveel nadruk ligt op het toepassen van modellen, terwijl veel minder oog is voor hoe dat model wel of niet past binnen de situatie en waar je op moet letten bij de toepassing. Ik ben dankbaar voor platforms als deze die de nuances plaatsen en het kritisch denken voeden. Niemand heeft alle wijsheid in pacht en juist van dit soort verhalen, uit de praktijk gegrepen, leer ik veel over de dynamieken en de valkuilen in organisaties. Volgens mij is dat waardevoller dan weten welke modellen er zijn en deze blind kunnen uitwerken.
Wendy Nieuwland
Auteur
Dag Thamara, goed om te lezen dat dit daarmee jouw aandacht heeft. Inderdaad super belangrijk. Overigens helpen modellen m.i. wel, als je ze in je achterzak houdt om toe te passen waar het nut heeft (al dan niet getweaked) ipv op de voorgrond zetten. Ze kunnen ook wel helpen om een bekende situatie eens vanuit een heel ander perspectief te bekijken en daarmee op oplossingen te komen die je anders niet bedacht zou hebben.
Hopelijk komt dat ooit ook nog eens uitdrukkelijker in de opleiding aan bod. Wellicht kun je ons boek (Veranderen 3.0) vast eens tippen.... ?

Meer over Management modellen