Anders adviseren

Cover stories · Interviews

Toen Loek Wijchers (honorair vennoot) geïnterviewd werd bij zijn afscheid van de Holland Consulting Group schetste hij de volgende casus.

Ik heb ooit voor een luchtvaartmaatschappij een vraagstuk in één dag opgelost. Meer dan zeven adviesbureaus waren me al voorgegaan. Trajecten uiteenlopend van enkele weken tot zelfs vele maanden met dikke stapels papier tot gevolg. De opdrachtgever was echter nog niet van zijn probleem af en stond raar te kijken toen ik zei dat ik al die eerdere analyses (23 ordners) niet wilde lezen. Ik heb enkel de voorwaarde gesteld dat ik met alleen ‘decision makers’ aan tafel wilde zitten. Zij moesten ter plekke een beslissing kunnen nemen en bereid zijn water bij de wijn te doen. We zijn die bewuste dag met een delegatie van 12 personen om 9.00 uur gestart en om 16...

Branko Lastdrager
Hear, hear, vanuit de eigen praktijk kan ik niets anders dan onderstrepen van alles wat de geïnterviewde vertelt over zijn praktijkervaringen en aanpak. En ja, er zal een minimale hoeveelheid aan bereidwilligheid en gezamenlijkheid moeten zijn om als adviseur van waarde te kunnen zijn in het aanpakken van dergelijke problemen. Is dat er niet, dan heb je ook te vertrekken. Hoe helder je het probleem ook ziet en hoe graag je ook zou willen doorpakken.
Vincent van Reusel
Lid sinds 2019
Mooi artikel over een 'gele' interventie (Caluwé) vanuit de consultant! In de beschreven context dragen expert-oplossingen weinig of niets bij. De bereidheid en noodzaak tot samenwerking leidt -in combinatie met tijdsdruk en een sterke regie- tot een oplossing met draagvlak. Ook leuk om mijn eigen voorkeuren in werkwijze bij soortgelijke vragen bevestigd te zien door een prominente adviseur als Loek Wijchers.
Willem Mastenbroek
Pro-lid
Met recht 'anders adviseren'! De aanpak van Wijchers dwingt de klant tot een oplossing te komen, tenzij de klant het niet wil, natuurlijk. Maar dan valt de klant wel door de mand.

De kern is een direct beroep op degenen die verantwoordelijkheid dragen voor de oplossing. Wie zijn er nodig om eruit te komen? Wie beslissen hierover. Wie zijn de personen die de geblokkeerde interactie in stand houden? De verantwoordelijkheid voor de oplossing ligt bij hen! En zeker niet bij de adviseur. Vandaar het terzijde schuiven van eerdere rapporten, zelf geen vooronderzoek nodig hebben en ook geen bemoeienis met het resultaat willen. Dit zijn geen merkwaardige persoonlijke eigenschappen van de adviseur maar integrale onderdelen van de aanpak.

Als betrokkenen hun verantwoordelijkheid niet waarmaken is het alternatief door laten rotten en toenemende verloedering. Beseft men wel wat men in stand houdt?
Geen wonder dat Wijchers zich niet af laat leiden van de afgesproken route. ‘U ziet het niet meer zitten. Jammer dan. Wij gaan verder. Om 16:00u zijn we klaar. U hoort wel wat de oplossing gaat worden.’
Gebrek aan sturing, pappen en warmhouden, rituele dansen rondom gewichtige rapporten…. Het is allemaal voorbij. Doe wat je moet doen. ‘No escape!’

Als collega heb ik deze aanpak van nabij meegemaakt. Ik vind dit het hoogst bereikbare voor een goede adviseur. De client-organisatie krachtiger maken. De sturing versterken en de verantwoordelijke professionals in de lijn hun verantwoordelijkheid doen oppakken. Duidelijke, transparante route. De klant geen cent teveel laten betalen.

Als collega en hoofdredacteur ben ik verheugd met dit interview. Het is stof tot denken en doen voor iedere professional in het adviesvak.
Loek Wijchers
Beste Branko Lastdrager,
Dank voor jouw reactie en de tijd die jij nam. Ik begrijp uit jouw commentaar dat jij zelf deze methode zou hanteren. Dat is prijzenswaardig. Of heb ik het mis. Vreemd is dat vrijwel alle adviseurs nog steeds eindeloos interviewen. Liefst 1 op 1. Wat vaak weken in beslag neemt. Dan zitten ze met een wirwar aan informatie. Feiten, meningen, gevoelens en beleving. Daar kan niemand koek van de bakken. Maar zij krijgen het toch voor elkaar om een taart te presenteren. Liefst op de top nog een toefje slagroom. Want ja, er moet wel een rekening worden gezonden aan de opdrachtgever.
Ik wens jou het allerbeste.
Loek Wijchers
Loek Wijchers
Beste Vincent van Reusel,
Dank voor jouw reactie en met name dank voor de laatste zin. Het moeilijkste van mijn methode is uiteindelijk dat je zelf nauwelijks aan het woord bent. Nauwelijks iets doet. Om je heel eerlijk de waarheid te zeggen: iets doen is uit den boze.
Het zijn de deelnemers die aan het werk zijn. Onder strakke begeleiding. Dat wel. Maar als je het een paar keer hebt gedaan dan krijg je het wel in de vingers. Je moet wel een bepaalde attitude hebben. Maar dat is beschreven in het artikel.
Veel plezier in jouw werk.
Loek Wijchers
Loek Wijchers
Beste Willem,
Dank voor jouw commentaar. Inderdaad, jij bent er een keer bij geweest en was verbaasd over het verloop van het proces.
Deze methode is er niet van de ene op de andere dag gekomen. Daar is een tijd overheen gegaan. En steeds ging ik een stapje verder.
Zo herinner ik mij dat ik zeker 15 jaar geleden een training functioneringsgesprekken moest geven voor een van de grootste busmaatschappijen van dit land. De complete directie inclusief staf zaten klaar in de zaal. Ik merkte meteen dat er een lamlendige sfeer hing. En het ontbrak ook aan energie. Ik besloot een rondje te maken of men de training wel zag zitten. Na inventarisatie bleek dat er nooit echt over het invoeren van functioneringsgesprekken was gesproken. Ik besloot de training niet te geven. En zei: neem deze dag om er samen goed over te praten. Jullie zijn er nu toch.
Waarop ik mijn spullen pakte en mijn jas aan deed. Toen ik in de deuropening stond riep de directeur mij terug. En zei: Loek wil jij dan niet als voorzitter optreden. En ons door dit proces helpen. Jij bent er nu toch.
Aan het eind van de dag was men euforisch over het resultaat. Een maand later gaf ik alsnog de training. De beste die ik ooit heb gegeven. Aan deelnemers die gemotiveerd en leergierig waren. Heerlijk.
Veel succes met jouw bijzondere site. En op naar de 100.000 abonnees.
Loek Wijchers
Steven de Groot
Een tamelijke inductieve en typische consultancy benadering... Kan goed gaan, maar erg doordacht lijkt het niet... Een combinatie van inductie (focus op Hoe), deductie (focus op Uitkomst) en abductie (focus op te genereren Waarde) lijkt raadzamer.
Loek Wijchers
Beste Steven de Groot,
Dit vind ik nu een typische consultant reactie met gebruik van consultant taal.
Mijn methode heb ik meer dan 200 keer toegepast in vrijwel alle branches. De focus op hoe, uitkomst en waarde is precies hoe consultants over het algemeen werken. Als er al focus moet zijn dan moet die bij de client zijn en juist niet bij de consultant.
Wij verschillen daar beslist van mening over. Maar dat mag.
Ik wens jou succes in jouw werk.
Loek Wijchers
Ton Verbeek
Pro-lid
Prachtig stappenplan. Back to the Basics. Dat zouden meer mensen moeten doen!
Guus Cruts
Dit lijkt nu eindelijk eens géén managementmythe te zijn, dit lijkt te werken, waarbij ook meteen duidelijk is wanneer het niet kán werken.
Loek Wijchers
Beste Ton Verbeek,
Dank voor jouw reactie. Inderdaad. Back to the basic. Zoals je in een van mijn commentaren hebt kunnen lezen heb ik mijn methode meer dan 200 keer toegepast. En geloof mij aub. Met succes. Er is wel een nadeel aan de methode als je van de school bent" uurtje factuurtje".
De case van de vliegtuigmaatschappij had de opdrachtgever al 250.000 GULDEN gekost (we leefden toen nog in het gulden tijdperk) aan 7 bureaus. Ik declareerde 2 dagdelen met een totaal bedrag van 2000 GULDEN exclusief btw. Tja, daar ga je niet echt rijk van worden.
Maar zo moet het wel is mijn stellige overtuiging.
Succes met jouw werk !
Loek Wijchers
Loek Wijchers
Beste Guus Cruts,
Het lijkt niet alleen te werken. Het werkt. En precies zoals jij schrijft. Als het niet kan laat het dan direct en eerlijk weten. Alleen dat laatste al geeft soms hele veranderingen bij de opdrachtgever. Eerlijk zijn in wat voor jou mogelijk is. En ga nooit in zee met een opdrachtgever die jij in je hart niet zit zitten. Dat werkt op termijn toch echt niet.
Zeer veel dank voor jouw reactie.
Loek Wijchers

Meer over Organisatieadvies en consultancy