Channels
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Mooi stuk, Marjan. Helder en heel herkenbaar, en vooral: heel erg waar. Leuk dat je degene die de weerstand ervaart een spiegel voorhoudt.
Uitgaan van een situatie van ‘de manager-tegen-het team’ brengt geen oplossingen en leidt nooit tot gewenste resultaten. Ook en vooral als er veranderingen nodig zijn, kan dat alleen in een ‘samen’ setting: ‘de manager-EN-het team’.

Goed stuk. Helemaal eens. Vaak is er door de (vele) historie een negatieve houding tegen veranderingen en geven vaak een emotionele lading. Je hier tegen verzetten als manager zal niet werken. Juist die gevoelens benoemen en inderdaad samen het ‘verlangen’, de positieve prikkels, naar boven halen. Wat onderbelicht is of dit ‘verlangen’ wel aansluit met het doel van de door jou als manager voorgestelde verandering. Hier kan een spanningsveld ontstaan.

Dag Marjan,

Hierbij enige stof om over na te denken:

Binnen de stroming van organisatieontwikkeling is een (nieuwe) substroming verandermanagers ontstaan die zich vooral richt op het gedrag en (on)bewust handelen van mensen. Hun gedachtegoed heeft veelal een psychologische en/of sociologische achtergrond en richt zich onder andere op het fenomeen weerstand bij verandering. Hierbij wordt weerstand vooral negatief uitgelegd. ‘Mensen zijn toch altijd tegen iets nieuws’ is het vooroordeel van deze groep. Veel artikelen waaronder een artikel in Management Team betwisten de juistheid hiervan:
http://www.mt.nl/90/47609/management/10-managementmythes-ontrafeld.html?order=0#slideshow

Er is ook nog ander bewijs dat aantoont dat het vooroordeel over weerstand onterecht lijkt. De afgelopen twintig jaren heeft in een razend tempo een digitale revolutie plaatsgevonden waarbij mensen heel anders zijn gaan communiceren, samenwerken en zakendoen. Je kunt dus stellen: het onbewuste dat de mens aanmoedigt om te veranderen is sterker dan het onbewuste dat de mens tegenhoudt …

Ik ben benieuwd naar je reactie.

Vriendelijke groet,
Leon Dohmen

x
x