Een voorbeeld van psychologie op de werkvloer.

Columns

Een afdeling binnen een bedrijf. Er is een nieuwe jongen op deze afdeling gekomen; Edwin. Edwin moet zich bezighouden met de nieuwe software die door het bedrijf is aangeschaft. De twee dames die al langer op de afdeling zitten, Christa en Hanriëtte, zijn niet zo heel blij met deze nieuwe situatie. Daarnaast is er nog een nieuwe jonge dame binnen de afdeling gekomen Marjan. Marjan is een oude bekende van Edwin, dus die kunnen het wel goed met elkaar vinden. De sfeer op de afdeling is op z’n minst vijandig te noemen.

Edwin voert zijn werk op een goede manier uit Dit tot tevredenheid van zijn baas, Huub. De samenwerking tussen Edwin en Huub loopt prima. Huub begrijpt daarom niet waarom Christa en Hanriëtte zo moeilijk doen. Hun prestatie is bovendien onder de maat en ze verpesten de werksfeer. Ze hebben geen begrip voor het goede werk wat Edwin voor het bedrijf doet.

Om de onderlinge relaties binnen het team wat te verbeteren en Christa en Hanriette tegemoet te komen stelt Huub voor om op dinsdag met het hele team ergens wat te gaan eten. Met goede bedoelingen en vol verwachting nodigt Huub het hele team uit. Edwin en Marjan stemmen meteen toe. Christa en Hanriette daarentegen zijn terughoudend. De volgende dag excuseren zich voor deze avond. Ze hebben er niet zo veel zin in. Huub is ontstemt en begrijpt niet waarom de twee vrouwen deze handreiking niet aanpakken.

Twee dagen later is er toevallig weer een etentje, maar dit keer met de software ontwikkelaars. Aangezien Edwin deel neemt in het project is hij ook uitgenodigd. Om Marjan een blijk van waardering te geven nodigt hij haar ook uit voor het eten. Als het was doorgegaan had ze immers dinsdag avond ook een etentje gehad. Christa en Hanriëtte hadden dinsdag geweigerd dus Huub had weinig zin om ze twee dagen later weer uit te nodigen.

Het gedrag van Huub in deze is begrijpelijk, maar totaal verkeerd. Wanneer mensen ruzie met elkaar maken, dan is er vaak twee kanten van het verhaal. Christa en Hanriette voelen zich door hun baas gepasseerd. Edwin is nieuw in de organisatie, maar mag zich met werkzaamheden bezighouden die hij zelf leuk vindt. Wat die werkzaamheden nou precies zijn hebben ze geen zicht op. Ze zien ook dat hij bij zijn baas hier veel waardering voor krijgt. In feite voelen ze zich gepasseerd en hebben ze het gevoel dat hun werkzaamheden ondergewaardeerd worden. Zij doen immers het vuile werk waar Huub weinig aandacht voor heeft. Wanneer Huub hun uitnodigt voor een etentje ervaren ze dat niet als blijk van waardering, maar meer als een poging om hun gedrag te veranderen. Hoe kunnen zij nou hun gedrag veranderen, wanneer hun ergernissen niet worden onderkent? Voor Christa en Hanriette voelde het daarom niet goed om mee te werken aan de interventie van Huub. Daarom saboteren ze zijn actie.

In plaats van verbetering te brengen in de situatie heeft Huub de situatie verergerd. Niet alleen worden hun problemen nu niet onderkend, ze zijn nu door Huub ook gepasseerd. Hij heeft zijn ‘lievelingetjes’ van de afdeling uitgenodigd voor het etentje van donderdag en daarmee nog meer onbegrip getoond voor Christa en Hanriette. Huub probeerde op dinsdag nog de situatie te verbeteren en uit rancune heeft hij donderdag de situatie verergert. Dit zie je vaak in arbeidsrelaties. Zeker als leidinggevende moet je altijd op de juiste manier handelen, zelfs als je negatieve reacties krijgt van je ondergeschikten. Soms moet je bijna psycholoog zijn als leidinggevende om te begrijpen waarom je werknemers op een bepaalde manier reageren. Een goede leidinggevende kan dit. Wanneer je dat niet kan dan is het zaak om altijd op de juiste manier te handelen. Zo voorkom je dat je olie op het vuur gooit en dat mensen echt een reden hebben om ontevreden te zijn. Wanneer je de situatie wil verbeteren moet je nooit meewerken aan het verergeren van de situatie.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Leidinggeven